Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Ook suikertaks op frisdrank moet sneuvelen

Ook suikertaks op frisdrank moet sneuvelen

Volgens NSZ gaat het om een verstandige beslissing om de suikertaks op alle suikerhoudende producten toch niet in te voeren volgend jaar. Want dat was niet meer of niet minder dan een platte belastingverhoging zonder impact op de gezondheid. De ondernemersorganisatie vraagt nu ook om de suikertaks op frisdranken af te schaffen. Die is immers een maat voor niets. Consumenten kopen nu gewoon goedkopere frisdrankmerken of kopen frisdrank aan in winkels net over de grens.

De federale regering stapt van haar voornemen af om alle suikerhoudende producten, zoals onder meer ontbijtgranen, chocopasta en dergelijke, extra te belasten vanaf volgend jaar. Een logische beslissing, vindt NSZ, want die platte belastingverhoging zou nefast zijn voor de lokale voedingswinkels en de consument. Al kan men zich tegelijkertijd ook afvragen of zo’n platte belastingverhoging impact zal hebben op de gezondheid. De laatste jaren steeg bijvoorbeeld de prijs van een pakje sigaretten al gevoelig, maar daalde het aantal rokers amper. “Zulke accijnsverhogingen of belastingen moeten enkel de staatskas spijzen, maar veranderen geen sikkepit aan de levenswijze van consumenten. Zij zullen hoogstens hun A-merk inruilen voor een goedkoper B-merk zodat ze de prijsstijging niet voelen of hun aankopen net over de grens doen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

De ondernemersorganisatie vraagt dat ook de suikertaks op frisdranken, die sinds begin dit jaar in voege is, wordt afgevoerd. Een blikje frisdrank werd 1 cent duurder, een 1-literfles 3 cent. Ironisch genoeg geldt die suikertaks ook voor light frisdranken die geen of amper suiker bevatten. Bovendien blijkt de taks, zoals voorspeld, een maat voor niets. Consumenten kopen nu gewoon goedkopere frisdrankmerken of kopen frisdrank aan in winkels net over de grens.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer