Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Ook buitenlandse transporteurs moeten boetes kilometerheffing betalen

Ook buitenlandse transporteurs moeten boetes kilometerheffing betalen

NSZ vindt het absoluut niet kunnen dat camera’s die vrachtwagenchauffeurs moeten herkennen die geen kilometerheffing betalen na vier maanden nog steeds geen buitenlandse overtreders kunnen betrappen. Tot nu toe liepen via deze camera’s door een gegevensprobleem enkel Belgische transporteurs tegen de lamp.  Eerlijk is dat allesbehalve, want buitenlandse vrachtwagens die over onze wegen rijden, zorgen ook voor slijtage en moeten dus ook hun bijdrage leveren. Vermits zij nu amper boetes riskeren, zullen ze niet geneigd zijn om de kilometerheffing te betalen.

Ondernemingen in het bezit van een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton moeten sinds 1 april 2016 kilometerheffing betalen. Die tol geldt op grote snelwegen, een aantal gewestwegen en een netwerk van sluipwegen.  In Vlaanderen werden er sindsdien 1768 boetes uitgedeeld: 168 via mobiele controles, voornamelijk bij buitenlandse vrachtwagens, en 1700 via camera’s met nummerplaatherkenning. Het probleem is dat bij die laatste controles, via camera’s dus, geen buitenlandse transporteurs tegen de lamp kunnen lopen omdat er een probleem is met de gegevens die nog verfijnd en geëvalueerd moeten worden.

NSZ roept de Vlaamse Belastingdienst, die bevoegd is voor die controles, op om dat euvel zeer snel van de baan te helpen. Het betreft immers een discriminatie tegenover de Belgische transporteurs die wel een boete moeten betalen wanneer ze niet in regel zijn. De inkomsten van deze kilometerheffing zijn hoofdzakelijk bedoeld om de wegen te onderhouden, maar op dit moment moeten buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, gezien de bijzonder geringe kans op een boete, eigenlijk niet meebetalen voor de slijtage die ook zij aanrichten. Dat kan natuurlijk niet.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer