Onbelast 500 euro per maand bijverdienen? Niet wanneer dat zorgt voor oneerlijke concurrentie

Als het van Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open VLD, afhangt, moet iedereen per maand onbelast 500 euro per maand kunnen bijverdienen. Dat kan volgens NSZ perfect voor vrijwilligers van caritatieve organisaties en sportclubs, maar niet wanneer die bijklussers in de reguliere economie aan de slag gaan en op die manier oneerlijke concurrentie veroorzaken met ondernemers die wel allerlei lasten en bijdragen moeten betalen. “Het kan niet zijn dat een professionele huisschilder uit de markt geconcurreerd wordt door een gepensioneerde die dankzij die voordelige bijverdiensten aan de helft van de prijs kan werken”, legt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws uit.

Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten vindt dat iedereen onbelast 500 euro per maand moet kunnen bijverdienen. Dat voorstel wil ze op de tafel van de federale regering leggen. NSZ is dat idee enkel genegen voor wie vrijwilligerswerk verricht bij goede doelen, sportclubs en zo meer, maar wil niet dat iedereen zomaar onbelast kan bijverdienen. Dat zou zorgen voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van het miljoen zelfstandigen dat momenteel actief is in de reguliere economie.

Zelfstandigen betalen immers een pak bijdragen en lasten, wat iemand die maximaal 500 euro per maand bijverdient niet zal moeten doen. Gevolg is dat pakweg een gepensioneerde of een werknemer bepaalde klussen die uitgevoerd worden door zelfstandigen aan een veel goedkopere prijs zullen kunnen realiseren en hen voor een stuk de markt zouden uitduwen. En dat kan voor NSZ absoluut niet de bedoeling zijn.

In plaats van te morrelen in de marge door iedereen onbelast 500 euro per maand te laten bijverdienen, zet deze federale regering het best alles op alles op de nog steeds grote kloof tussen bruto en netto te verkleinen door onder andere de patronale bijdragen verder te verlagen. “Dat is pas een maatregel die goed is om onze koopkracht en onze tewerkstellingsgraad op te drijven”, aldus nog Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.