NSZ zocht en vond de meest creatieve ondernemer van Vlaanderen

NSZ ging de afgelopen maanden op zoek naar de meest creatieve ondernemer van Vlaanderen en heeft die ook gevonden. Het gaat om Jordy Geuens die met zijn onderneming De Kleine Chef kinderen gezond leert koken. Ook Nick De Vos van NDV Ultrasonic, die een toestel heeft ontworpen dat de biofilm van water afbreekt via een hoogfrequent ultrasoon, en Petra Heroes die in haar schoonheidssalon Glamour specifieke behandelingen geeft aan kankerpatiënten vielen in de prijzen. “We hebben vooral geleerd dat er een pak creativiteit schuilt bij de ondernemers in Vlaanderen”, constateert Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Deze winnaars, maar ook alle deelnemers, zijn een fantastisch voorbeeld van Vlaamse ondernemerszin en hun geloof in de toekomst”, zegt juryvoorzitter en groentekok Frank Fol.

Ondernemersorganisatie NSZ ging de afgelopen maanden, samen met een professionele jury onder leiding van groentekok Frank Fol, op zoek naar de meest creatieve ondernemer van Vlaanderen en dat ongeacht hun leeftijd of de sector waarbinnen zij hun activiteit uitoefenen. “We gingen met andere woorden niet alleen op zoek naar technologieverhalen. Nee, creativiteit is in elke sector aanwezig” legt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws uit. “Specifiek gingen we op zoek naar ondernemers die nieuwe of aparte producten en/of diensten aanbieden en op die manier een unieke positie innemen.”

Vandaag maakte de ondernemersorganisatie de laureaten van deze wedstrijd bekend. Zij worden meteen één jaar lang NSZ-ambassadeurs qua creativiteit en zullen geregeld advies geven aan andere ondernemers over hoe het verschil te maken. De meest creatieve ondernemer van Vlaanderen in Jordy Geuens, zaakvoerder van De Kleine Chef uit het Limburgse Loksbergen, waarmee hij samen met kinderen aan het koken slaat. “We proberen via kinderkookworkshops het proeven van alles en het beter eten bij kinderen te bevorderen en hechten daarbij veel belang aan gezonde voeding”, legt Jordy Geuens uit. Dat De Kleine Chef tot meest creatieve ondernemer van Vlaanderen werd uitgeroepen, heeft niet alleen te maken met het feit dat hij een niche aanboorde in een oververzadigde horecasector, maar ook omdat hij zijn concept heel sterk in de markt zet. “Want enkel creatief zijn in een hoekje loont niet, je moet je activiteit ook op een aantrekkelijke manier aan de man kunnen brengen en daar slaagt De Kleine Chef wonderwel in”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Juryvoorzitter Frank Fol over De Kleine Chef: “Als juryvoorzitter heb ik het accent gelegd op duurzame initiatieven. Voor de juiste lekkere en gezonde voeding kiezen leer je van jongs af aan. De Kleine Chef is een fantastisch initiatief waar hopelijk zoveel mogelijk kinderen mee in contact komen. Leve de evenwichtige keuken met veel groenten en fruit. Een meer dan terechte winnaar.”

De tweede plaats ging naar NDV Ultrasonic, de onderneming van Nick De Vos uit het Oost-Vlaamse Elversele, die een toestel heeft ontworpen dat de biofilm van water op een duurzame manier afbreekt via een hoogfrequent ultrasoon. Die techniek kan ook worden toegepast in boilers, waardoor ze kalkvrij blijven en dus minder hard moeten werken om het water op te warmen. “Water is goud”, weet juryvoorzitter Frank Fol. “We moeten er met meer respect mee omgaan. Door minder chemicaliën te gebruiken zetten we een stap in de goede richting. NDV Ultrasonic is dan ook een voorbeeld van hoe we duurzame oplossingen kunnen vinden die onze planeet en de mensheid ten goede komen. Meer van dat.” Ook NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws is enthousiast: “Nick De Vos heeft een product ontworpen dat door iedereen gebruikt kan worden, van de particulier tot de grootindustrie, en doet alle werk voorlopig nog alleen. Hij wil ook standvastig groeien, geen enkele etappe overslaan en zorgen voor stevige funderingen voor zijn onderneming. Dat getuigt van een gezonde langetermijnvisie.”

De top drie wordt vervolledigd door Glamour, het schoonheidsinstituut van Petra Heroes in het Antwerpse Ramsel. Zij biedt sinds vorig een speciaal verwenarrangement (Care2Care) voor kankerpatiënten aan. “Dat laat hen toe om gewoon even zichzelf te kunnen zijn, even weg van het slechte nieuws, de ziekenhuizen, de bestralingen of chemotherapie”, legt Petra Heroes uit. Volgens NSZ is dit speciaal arrangement een mooi voorbeeld van hoe creativiteit en een groot hart samengaan. “Bovendien biedt Petra Heroes dit Care2Care-arrangement aan een zeer laag tarief aan om het zo laagdrempelig te maken voor alle kankerpatiënten. Die combinatie van generositeit en creativiteit is echt prachtig.” Ook bij juryvoorzitter Frank Fol klinkt een gelijkaardig geluid: “Wie kent er vandaag niet iemand die met kanker is geconfronteerd. Mooi dat mensen die een moeilijke periode achter de rug hebben dankzij dit arrangement een ‘feel good’ kuur kunnen krijgen. Het kan sommige mensen zeker helpen om uit de zwarte tunnel te geraken en hen weer de aangename kanten van het leven te laten zien.”

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Met creativiteit kan je echt het verschil maken, zelfs in een markt boordevol concurrenten. Daarom is aan te raden om als ondernemer steeds te beginnen met een marktstudie die vooral aanduidt waar je als ondernemer het verschil kan maken met de concurrenten. Dat laat toe om dromen om te zetten in een levensvatbare en duurzame professionele activiteit.”