NSZ tevreden over de maatregelen om meer vrouwen warm te maken voor het ondernemerschap

NSZ is zeer tevreden over de voorgestelde maatregelen door ministers Borsus en De Block om vrouwen warm te maken voor het ondernemerschap en vooral om arbeid en gezin beter op elkaar af te stemmen. Drie weken geleden stelde NSZ haar onderzoek voor om vrouwelijke zelfstandigen beter toe te laten om arbeid en gezin beter op elkaar te kunnen stemmen. Dit gebeurde in het bijzijn van minister Borsus. En blijkbaar heeft hij heel goed geluisterd, zegt NSZ voorzitter Christine Mattheeuws. Alle aanbevelingen die we toen hebben gedaan vinden we zo goed als volledig terug in het plan van Borsus. Dat hij daarnaast ook nog voorstellen voorziet om gemakkelijker krediet te bekomen en vrouwen te sensibiliseren de sprong tot ondernemerschap te maken moet het aandeel van de vrouwelijke ondernemers effectief doen verhogen.
Vooral de uitbreiding van het moederschapsverlof tot 12 weken, een vrijstelling van betaling van sociale bijdragen voor zelfstandigen in moederschapsverlof en de halfautomatische toekenning van de 105 dienstencheques waar ze recht op hebben eens ze bevallen zijn, stemt NSZ tevreden. “Deze maatregelen zullen ervoor zorgen dat jonge vrouwen met een geruster hart voor het ondernemerschap zullen kiezen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Aan het einde van het derde kwartaal van 2015 waren er in ons land 352.884 vrouwelijke zelfstandigen actief, goed voor 34,4 procent van alle zelfstandigen, zo geven RSVZ-cijfers aan. Hun aandeel is daarmee de afgelopen tien jaar amper toegenomen: in 2004 bedroeg dat aandeel immers 33,6 procent. NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Indien we meer vrouwelijke ondernemers willen in ons land bestaat de oplossing erin om het sociaal statuut te versterken en vrouwvriendelijker te maken. Vrouwelijke werknemers kunnen van tal van voordelen genieten, gaande van 15 weken moederschapsverlof, 4 maanden ouderschapsverlof, tijdskrediet of de mogelijkheid om deeltijds te werken. In het zelfstandigenstatuut vind je die voordelen niet, waardoor het voor veel vrouwen niet evident is om als zelfstandige aan de slag te gaan.”

Willen we het aantal vrouwelijke ondernemers doen stijgen moeten we het moederschapsverlof optrekken, hen vrijstellen van betalen van sociale bijdragen tijdens de moederschapsrust, voorzien in de automatische toekenning van de 105 dienstencheques en een systeem ontwikkelen om vrouwelijke ondernemers te ondersteunen met kinderen en gezinstaken. Dit stelde NSZ na een onderzoek bij 759 vrouwelijke ondernemers voor. Blijkbaar heeft de minister Borsus die aanwezig was bij de voorstelling van het onderzoek goed geluisterd, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws want elke aanbeveling is zo goed als volledig overgenomen. Die aanpassingen zullen meer (jonge) vrouwen aanzetten om als ondernemer aan de slag te gaan.

Toch vraagt NSZ dat ziekenfondsen en sociale verzekeringsfondsen in het kader van de only once principe aan elkaar doorgeven wanneer een vrouwelijke ondernemer zwanger is. Want nu is nog steeds een derde van de ondernemers niet op de hoogte dat zij recht hebben op 105 gratis dienstencheques. Als ze het niet weten kunnen ze het ook niet vragen. Indien het sociaal verzekeringsfonds of de mutualiteit op de hoogte is van de zwangerschap zouden ze dit moeten aan elkaar doorgeven zodat automatische de rechten zoals dienstencheques en geboortepremie worden toegekend.

Er komt een wettelijk systeem dat gepensioneerden en studenten toelaat om vrouwelijke ondernemers te helpen met de kinderen en de gezinstaken. Op die manier wordt er een wettelijk circuit gecreëerd dat zulke helpers toelaat om in alle legaliteit een vergoeding te krijgen. De ondernemersorganisatie wil dat elke vrouwelijke zelfstandige een krediet van 500 uren per jaar kan opnemen om zich op privévlak te laten bijstaan. De inkomsten van de helpende senioren of studenten moeten geplafonneerd worden op 6000 euro bruto per jaar (vrijgesteld van sociale bijdragen), kwestie van geen oneerlijke concurrentie te creëren ten opzichte van de reguliere economie.

Tot slot is NSZ tevreden over de maatregelen om gemakkelijker krediet te bekomen en vrouwen te sensibiliseren de sprong tot ondernemerschap te maken. Dit moet het aandeel van vrouwelijke ondernemers dat alle jaren zo goed als stabiel blijft, doen verhogen.