Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

NSZ tegen de rij- en rusttijden voor bestelwagens

Als het van minister van Mobiliteit Bellot afhangt zullen alle lichte bestelwagens die goederen vervoeren voor derden in de toekomst gehouden zijn aan de rij- en rusttijden. Een regelrechte ramp voor de koerierdiensten en talrijke leveranciers, zegt NSZ. Met de files en het “just in time” leveren zijn de verplichte rij- en rusttijden onhaalbaar en onbetaalbaar. De ritten zullen immers nog  langer duren, wat de loonkost van die personeelsleden serieus zal opdrijven.

Alle voertuigen van minder dan 3,5 ton zijn tot nu vrijgesteld van een tachograaf en dienen dus ook geen rij- en rusttijden te respecteren.  Het gaat hier om zelfstandige koerierdiensten, drankenhandelaars, zelfstandigen die thuis leveren en dergelijke.

Omdat er blijkbaar heel wat internationale bedrijven de rij- en rusttijden omzeilen door met lichte vrachtwagens te rijden, wil minister Bellot nu ook de rij- en rusttijden invoeren voor lichte bestelwagens, of vrachtwagens van minder dan 3,5 ton die goederen vervoeren voor derden.

Een regelrechte ramp voor alle koerierdiensten in ons land en alle leveranciers die als tussenpersoon goederen leveren, klinkt het bij NSZ. Indien de rij- en rusttijden zouden ingevoerd worden voor hen dan zouden ze nog maximaal 4 uur en 30 minuten mogen rijden om vervolgens een onderbreking van  45 minuten te moeten voorzien. De regeling klinkt in theorie zeer aannemelijk en vermijdt ongetwijfeld de oververmoeidheid achter het stuur. Maar in de praktijk moet rekening gehouden worden met de files en een “just in time delivery”, klinkt het bij NSZ.

Iedereen is ervan overtuigd dat we met z’n allen meer in de files staan. Dit verhoogt op zich al de kostprijs van talrijke zelfstandigen die  regelmatig op de baan zijn. Als op de koop toe nog extra moet stilgestaan worden om aan de reglementering van de rij- en rusttijden te voldoen, dan wordt dit onbetaalbaar.

Komt er nog bij dat de klanten meer en meer veeleisend zijn en duidelijk hun bestelling op een bepaald uur willen krijgen. Vaak moet de ondernemer al omwille van de files doorrijden om de deadline te halen. Als ze in de toekomst verplicht moeten stoppen, riskeren ze ook nog klanten te verliezen.

NSZ hoopt in elk geval dat minister Bellot zijn pijlen richt op de internationale bedrijven die een manier hebben gevonden om de bestaande wetgeving te omzeilen en in elk geval de kleine zelfstandigen die nu al vaak onder druk staan omwille van de files en de deadlines van de klant, niet verder op kosten jaagt.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer