Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

NSZ schiet mystery calls af: dure bezigheidstherapie voor werkgevers

NSZ verwerpt het voorontwerp van wet van federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) om mystery calls in te voeren om na te gaan of er sprake is van discriminatie bij aanwervingen. “Aanwerven is geen spelletje”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Een werkgever kiest voor de juiste man of vrouw op de juiste plaats, ongeacht achtergrond, leeftijd, geslacht en zo meer.” Indien er echt problemen zijn met bepaalde mensen vindt de ondernemersorganisatie dat er eerst en vooral nagegaan moet worden waarom zij minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt.

Als het van Kris Peeters afhangt, kunnen sociale inspecteurs voortaan onder een fictief profiel solliciteren en op die manier nagaan of er sprake is van discriminatie bij aanwervingen. Zo kunnen ze bewijsmateriaal van discriminerende werkgevers verzamelen en doorgeven aan het parket. Volgens NSZ zijn zulke mystery calls een uiterst bedenkelijke praktijk die eenzijdig de werkgevers viseert. Ondernemingen kiezen trouwens voor de juiste man of vrouw op de juiste plaats en zouden dom zijn om de geschikte kandidaat te laten lopen vanwege factoren zoals geslacht, afkomst, leeftijd, handicap en dergelijke.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Solliciteren is geen spelletje en kost ondernemingen aardig wat tijd. Als nu ook anonieme controleurs zich in de strijd gooien, betekent dat voor ondernemingen vooral extra kostbare tijd die men hieraan moet besteden. Noem het gerust dure bezigheidstherapie, vermits er bij een eventuele overtreding ook nog een juridisch gevolg wordt aan gegeven.”

Indien er klachten zijn over mogelijke discriminatie bij aanwervingen, moeten die vanzelfsprekend onderzocht worden, maar bovenal vraagt NSZ om grondig te onderzoeken waarom bepaalde mensen of groepen minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Vraag is natuurlijk of dit aan de werkgevers ligt. De ondernemersorganisatie is ervan overtuigd dat het probleem zich op een andere niveau stelt.

Indien zulke mystery calls realiteit worden, eist NSZ overigens dat diezelfde techniek wordt toegepast bij werkzoekenden om na te gaan of zij daadwerkelijk op zoek zijn naar een job of slechts voor de schijn solliciteren. Zo zijn er nog te veel. Onderzoek van VDAB en NSZ, dat vorig jaar gevoerd werd, toonde immers aan dat ruim de helft van de kmo’s op een jaar tijd met schijnsollicitanten werd geconfronteerd. “Het zou dan niet meer dan logisch zijn dat minister Peeters ook bij hen mystery calls toepast, want zij kosten werkgevers heel wat tijd, moeite en geld”, besluit Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer