Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

NSZ roept sector op tot kalmte: solden beginnen pas morgen én met grotere stocks

Vandaag is het de laatste dag van de sperperiode. Behalve koppelverkoop en fluistersolden mogen er vandaag geen kortingen worden geafficheerd. NSZ doet een oproep aan de retail om elkaar niet op te jagen en te wachten tot morgen, aan het begin van de solden, om kortingen te geven. Er ligt nog zo’n 5 procent meer in de rekken in vergelijking met de start van de vorige wintersolden. Bovendien is de periode om koopjes te doen voldoende lang (tot en met woensdag 31 januari) en start ze ideaal, want nog tijdens de kerstvakantie.

Tot en met vandaag mogen kleding- en schoenenwinkels geen kortingen afficheren. Alleen koppelverkoop en fluistersolden zijn toegelaten. Uit onderzoek dat NSZ nog voor de sperperiode (eind november 2017) afnam bij 563 modedetailhandelaars bleek dat 36 procent van de modedetailhandelaars daadwerkelijk ook koppelverkoop toepast tijdens deze sperperiode. De toename van het aantal zelfstandige kleding- en schoenenwinkels dat aan koppelverkoop doet, is opmerkelijk: vijf jaar geleden, in 2012, deed nog maar 11 procent van de modedetailhandelaars dat. Dat ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens aan gezamenlijke aanbiedingen doen. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen. Een kwart van de ondervraagde modezaken (24 procent meer bepaald) doet aan fluistersolden. Die praktijk kent een minder opmerkelijke opmars, gezien in 2012 18 procent van de winkels dat ook al deed.

NSZ hoopt dat de volledige retail, van ketens tot boetieks, zich tot en met vandaag netjes aan de sperperiode houdt en niet verder gaat dan koppelverkoop en fluistersolden. “De laatste jaren zien we dat de kleding- en schoenenwinkels elkaar meer en meer opjagen. Die tendens moeten we doorbreken. De sperperiode moet de sperperiode blijven, de solden dan weer de solden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

De sperperiode zorgt er immers voor dat  grote ketens niet de hele tijd kortingen kunnen geven en ze beschermt zo tegelijkertijd de kleinhandel in de ratrace naar permanente kortingen. Indien de sperperiode wegvalt, verdwijnen ook de solden en zal de consument dus ook niet langer kunnen uitmaken of kortingen wel echte kortingen zijn of dat het eerder om artificiële koopjes gaat.

De consument kan er bovendien gerust op zijn: er ligt nog voldoende in de rekken om een maand lang goede koopjes te kunnen doen. Door het slechte najaar zijn de rekken 5 procent meer gevuld dan bij de start van wintersolden in 2017. Op de koop toe liggen de kortingspercentages al meteen bij de start hoger dan gewoonlijk. “Een verdere rek zit hier niet op”, aldus nog Mattheeuws. “Als de verkopers elkaar verder opjagen en elkaar de loef trachten af te steken, zullen sommige spelers, voornamelijk kleinhandelaars, uit de markt worden geduwd, met een verschraling van het aanbod als gevolg.”

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer