Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Noodlijdende krantenwinkels moeten fungeren als steunpilaar voor de e-commerce Wekelijks verdwijnen er bijna drie krantenwinkels

Tussen 2008 en 2017 nam het aantal krantenwinkels in ons land met nagenoeg één vierde af. Tussen 2016 en 2017 verdwenen er wekelijks gemiddeld bijna drie krantenwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Eind 2008 waren er nog 4219 krantenwinkels actief in ons land, tien jaar later was dat aantal geslonken tot 3095. “Er zijn weinig andere handelsactiviteiten die de afgelopen jaren even rake klappen kregen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “ De digitalisering van het medialandschap, de opkomst van online gokspelen en de maatregelen die roken ontraden zorgen ervoor dat de krantenhandelaar het gelag betaalt.” Volgens NSZ ligt de toekomst van de krantenwinkel bij het mee bieden van een oplossing voor de leveringsnoden van de steeds populairder wordende e-commerce. Die e-commerce heeft dan weer een steeds groter wordend impact op de mobiliteit. “Krantenwinkels zijn perfecte afhaalpunten, maar dan moeten de krantenhandelaars wel een degelijke vergoeding krijgen om deze service aan te bieden”, vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Op tien jaar tijd nam het aantal krantenwinkels in ons land af met 27 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Eind 2008  waren er nog 4219  krantenwinkels actief in ons land, tien jaar later was dat aantal verminderd tot 3095. In 2016 waren er nog 3248 krantenwinkels; in 2017 3095 met andere woorden elke week verdwenen bijna drie krantenwinkels in België. 

 

Krantenwinkels hebben drie grote inkomstenposten die elk ongeveer een derde van hun inkomsten uitmaken: kranten en magazines, loterijproducten en tabak. Het probleem is dat er de afgelopen jaren en nu nog steeds stevig aan deze drie inkomstenposten wordt geknabbeld. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat het aandeel van papieren media steeds steviger daalt. Een trend die die kranten- en magazine-uitgevers zelf proberen tegengaan door promoties en incentives te geven om meer mensen te overtuigen om een abonnement te nemen. Elke krant geleverd in de brievenbus, is er dus eentje minder verkocht in de krantenwinkel zelf. Daarenboven heeft Bpost tot 2021 een quasi monopolie op de bedeling van kranten en tijdschriften. Ook de diverse antirookmaatregelen en antigokcampagnes wegen zwaar door op het omzetcijfer van de krantenhandelaar. Dat verslavingen als roken en gokken ongezond zijn en ontmoedigd moeten worden, betwist niemand, maar het kind van de rekening is wel de krantenhandelaar. “De krantenwinkels krijgen slag na slag te verwerken. De overgrote meerderheid van de dagbladhandelaars zijn eenmanszaken die reeds om 6 uur ’s morgens hun winkel openen en dat gedurende zes dagen op zeven. Deze service kan niet geboden worden door de grootwarenhuizen en de tankshops, waar ook kranten en magazines worden verkocht, en zelfs niet door de abonnementendienst van de krant”, vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Er is nochtans een toekomst voor de krantenwinkel, meent NSZ.  De krantenwinkel kan een oplossing bieden voor de steeds stijgende mobiliteitsproblemen die de e-commerce met zich mee heeft gebracht. 8 op 10 personen die online iets aankopen opteren voor een thuislevering. 16 procent van deze pakjes kunnen bij de eerste leverpoging niet worden afgeleverd wegens afwezigheid. Volgens NSZ is dat logisch, heel wat mensen zijn tijdens de dag niet thuis wegens hun job. Heel wat mensen proberen hun pakjes daarom te laten leveren op het werk, maar uit een studie van NSZ blijkt dat steeds minder en minder werkgevers dit toelaten. Daarenboven worden 37 procent van de zendingen teruggestuurd. Al deze bestellingen met thuisleveringen op telkens verschillende adressen zorgen voor een enorme toename van het ‘klein transportverkeer’. Niet toevallig steeg de verkoop in België van bestelwagens in 2017 met 12,1 procent. Vooral in stedelijke omgevingen, waar het verkeer al vaak muurvast zit, levert dit extra mobiliteitsproblemen op. Zo worden er in Brussel bijvoorbeeld 45.0000 pakjes per dag geleverd. Nochtans berekende het Vlaams Instituut voor Logistiek dat wanneer 75 procent van de bestellingen geleverd zouden worden in een afleverpunt dit een vermindering  zou betekenen van 60 à 80 procent van de milieu-impact en de kosten voor de laatste kilometer.

NSZ is dan ook grote voorstander om de krantenwinkel van weleer te laten moderniseren tot een mini logistieke hub waar mensen terecht kunnen om er hun online bestellingen op te halen, maar in een later stadium ook op andere diensten beroep doen, zoals het afhalen van de droogkuis. Dat gebeurt ook steeds vaker, maar er is nog steeds één pijnpunt: de vergoeding die de krantenhandelaar hiervoor krijgt. Gemiddeld krijgt een krantenhandelaar die fungeert als afhaalpunt 50 cent per pakje, echter komt er ook heel wat bij kijken. De leveringen moeten worden opgevolgd, vragen moeten worden beantwoord, enzovoort. De kosten-baten blijken niet altijd in evenwicht. NSZ zal in de komende tijd alvast samenzitten met Bpost, nog steeds de marktleider inzake postpakketten. “De krantenwinkel kan dan fungeren als een lokale hub voor diensten en kan op die manier eveneens de perfecte oplossing zijn om de grote mobiliteits- en milieu-impact van de e-commerce mee op te vangen, maar dan moeten de pakjes- en postdiensten de krantenhandelaars zien als een volwaardige partner en niet als een goedkope melkkoe” besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer