Niet zinvol om werkloosheidsuitkering afhankelijk te maken van inkomsten en leeftijdspiramide in te voeren bij ontslagen

NSZ vindt het absoluut geen goed idee om de werkloosheidsuitkering af te nemen wanneer blijkt dat de werkloze voldoende inkomsten heeft om van te leven, zoals Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten voorstelt. Die maatregel zet de deur wagenwijd open voor een vermogenskadaster, want anders kan men de inkomsten van iemand niet inschatten. Daarentegen vraagt NSZ wel om de werkloosheidsuitkering in de tijd te beperken en nog veel meer dan nu in te zetten op activering en omscholing. Ook het voorstel van Rutten om een leeftijdspiramide in te voeren bij grote ontslagen verwijst NSZ naar de prullenmand. “Ons principe is en blijft de beste vrouw of man op de juiste plaats, ongeacht de leeftijd”, verduidelijkt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

NSZ heeft er steeds voor gepleit om van de werkloosheidsuitkering geen hangmat te maken, zoals nu het geval is, maar wel een vangnet. Geld besteden aan profitariaat kan onder geen beding. Toch vindt de ondernemersorganisatie het helemaal geen goed idee om een middelentoets in te voeren zodat werklozen die voldoende inkomsten hebben hun uitkering verliezen. Daar is Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open VLD, voor gewonnen. “Of iemand voldoende inkomsten heeft, kan je alleen maar meten door een vermogenskadaster in te voeren. Zo’n kadaster zien we voor geen enkele doelgroep zitten, want dat kadaster legt de rode loper uit voor een vermogensbelasting en daar hebben we ons steeds nadrukkelijk tegen verzet”, legt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws uit. “Bovendien zou het gelijkheidsbeginsel volledig geschonden worden als er een vermogenskadaster komt voor de werklozen, maar niet voor andere personen. Gevolg daarvan is dat het voor iedereen zou moeten worden ingevoerd.”

De ondernemersorganisatie pleit ervoor, en dat niet voor het eerst, om de werkloosheidsuitkering in de tijd te beperken. Dat is niet meer dan logisch, maar dan moet er tegelijkertijd ook meer ingezet worden op activering en omscholing, zeker nu de digitale transformatie zich stevig laat voelen op de arbeidsmarkt. Een werkloze moet nog meer dan vandaag een werkzoekende worden.

Daarentegen is NSZ ook helemaal niet gewonnen voor een verplichte leeftijdspiramide bij grote ontslagen zodat er slechts een beperkt aantal 45- of 50-plussers kunnen worden ontslaan. “Werkgevers moeten daar volledig zelf kunnen over beslissen. Zij zullen steeds kiezen om hun beste werkkrachten aan boord te houden, ongeacht de leeftijd. Hen opdringen wie ze wel of niet aan de deur mogen zetten, is een totaal antiliberale maatregel”, aldus nog Christine Mattheeuws.