Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Nationale Loterij wurgt dagbladhandelaars met verlaagde commissie

Krantenwinkels staan weer maar eens onder druk. Vanaf april volgend jaar verlaagt de Nationale Loterij de vaste commissie op allerlei loterijproducten en komen er in ruil extra premies voor de ondersteuning van promoacties. "Wil men de dagbladhandelaar helemaal weg uit het straatbeeld”, vraagt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws zich af. “Na de oneerlijke concurrentie met bpost in verband met de bedeling van kranten en het aan banden leggen van de verkoop van tabak is dit de derde klap op rij.”

Wekelijks sluiten 3 tot 4 krantenwinkels de deuren in ons land, zo blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Eén derde van hun omzet halen krantenwinkels uit de verkoop van allerlei persproducten, een ander derde uit de verkoop van tabak en, tot slot, het laatste derde uit de verkoop van loterijproducten. De Nationale Loterij maakt nu bekend dat vanaf april 2017 de commissie voor de verkoop van dergelijke producten zal dalen van 6 naar 4,5 procent. In ruil zouden er wel extra premies komen, maar die zijn verbonden aan promoacties die de krantenwinkel dan moet ondersteunen en zullen de geleden verliezen niet goedmaken.

Het gaat om derde klap op rij voor de dagbladhandelaar. Eind vorig jaar haalde bpost opnieuw het overheidscontract binnen om kranten en magazines te verdelen en dat tot en met 2021. Het bedrijf krijgt daarvoor van de overheid een jaarlijkse vergoeding die naar schatting rond de 170 miljoen euro ligt. Vermits ook steeds meer kranten- en magazine-uitgevers hun lezers middels promoties en incentives aanzetten tot het nemen van een abonnement, die dan door bpost gebust worden, zien krantenhandelaars niet alleen hun krantenrondes fel terugnemen, maar ook de verkoop in de winkel zelf. Ook hun derde inkomstenpoot, de verkoop van tabaksproducten, staat sinds kort onder druk door een aantal maatregelen, zoals het verbod om mentholsigaretten te verkopen of de mogelijke intrede van neutrale sigarettenpakjes.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “De marges in deze sector waren al niet groot en nu wordt er langs alle kanten nog verder aan beknibbeld. Het aantal krantenwinkels verdwijnt nu al in een snel tempo en door zulke ingrepen zal deze tendens enkel toenemen. Nochtans bieden krantenwinkels een unieke service. De overgrote meerderheid van de dagbladhandelaars zijn eenmanszaken die reeds om 6 uur ’s morgens hun winkel openen en dat 6 dagen op 7. Deze service kan niet geboden worden door de grootwarenhuizen en zelfs niet door de abonnementendienst van de krant. Bovendien hebben persverkopers vaak een belangrijke rol bij het werven van klanten: de gratis producten bij een krant of tijdschrift kunnen vaak enkel bekomen worden bij de krantenwinkel. In die zin blijven zij een onmisbare partner voor de uitgevers van kranten en magazines.”

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer