Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Minister Borsus organiseert rondvraag solden: detailhandel heeft zeer duidelijk standpunt

Minister Borsus organiseert rondvraag solden: detailhandel heeft zeer duidelijk standpunt

Handelaars en consumenten kunnen via een specifiek emailadres aan federaal minister van Middenstand Willy Borsus (MR) laten weten wat zij vinden van de sper- en soldenperiode. De federale regering maakt tegen eind februari 2017 een analyse van de soldenwet nadat NSZ een aantal maanden geleden de kat de bel aanbond en vroeg om de soldenperiodes met één maand te verschuiven. “De consument zou kunnen denken dat er zonder sperperiode en vaste solden steeds aanzienlijke kortingen zullen worden gegeven, maar dan heeft hij het fout. Handelaars kunnen echt niet in een wedren van constante kortingen stappen, want daarvoor zijn hun marges veel te klein”, waarschuwt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Maar liefst 93 procent van de modedetailhandelaars wil niet langer dat de solden in de maanden januari en juli plaatsvinden, zoals dat in ons land al van oudsher het geval is. 62 procent van de handelaars ziet de solden graag met één maand verschoven worden, zo bleek uit onderzoek van NSZ waarvan de resultaten in oktober bekend werden gemaakt. Dan zouden consumenten op koopjesjacht kunnen gaan in februari en in augustus. Op basis van dit onderzoek besloot de federale regering de sperperiode en de solden onder de loep te nemen. Minister Borsus lanceert vandaag zelfs een apart emailadres waarop handelaars en consumenten hun bevindingen kunnen doormailen over de sperperiode en de vaste soldenperiodes.

De detailhandel heeft hierover een zo goed als eensgezind standpunt: ja, de solden moeten blijven bestaan, maar liefst met één maand verschuiven, en ja, ook de sperperiode moet blijven bestaan. Die laatste moet de kleinhandel wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens, die de hele tijd met promoties en lokartikelen kunnen uitpakken. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk. “Het is aanlokkelijk te denken dat zonder sperperiode en vaste solden er permanent kortingen zullen worden gegeven, maar niets is minder waar”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “De detailhandel werkt nu al met zeer beperkte winstmarges en kan het niet aan om dag na dag kortingen te geven. Met de tussenseizoensacties, de opkomende koppelverkoop en nieuwe initiatieven als ‘Black Friday’ bestaan er nu al meer dan voldoende kortingsmomenten. Meer is echt niet haalbaar.”

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer