Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Meer restaurantreservaties worden niet nageleefd

1 op de 5 restaurants zag het aantal reservaties dat niet nageleefd werd het afgelopen jaar toenemen. Het aantal gecancelde reservaties nam bij 18 procent van de restaurants ook toe na een terroristische aanslag, zoals in Brussel in maart of in juli in Nice. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 372 restaurants hebben deelgenomen. Gemiddeld worden 9 op de 100 reservaties niet nageleefd, zo blijkt verder. En bovendien verwittigt 34 procent van de klanten zelden tot nooit dat ze hun reservatie niet halen. “Een voorschot op voorhand vragen kan die praktijk tegengaan, maar de meeste restaurants willen daar niet van weten wegens klantonvriendelijk”, legt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws uit.

Gemiddeld wordt 9 procent van de gemaakte reservaties voor een restaurantbezoek niet nageleefd, zo blijkt uit een onderzoek waarbij NSZ haar oor te luister legde bij 372 restaurants. Dat aantal is de afgelopen jaren fiks toegenomen, want een gelijkaardig onderzoek van NSZ uit 2013 gaf toen aan dat 5 procent van de restaurantreservaties met de voeten getreden werden. Nochtans blijkt uit het onderzoek van dit jaar dat bij de meeste restaurants meer dan 50 procent van de klanten hun tafel op voorhand reserveert. Opvallend is bovendien dat 34 procent van de klanten bovendien zelden of nooit verwittigt dat ze hun reservatie annuleren, wat uiteraard erg vervelend is voor restaurantuitbaters die het nodige personeel en de nodige hoeveelheid ingrediënten onder meer afwegen op basis van het aantal reservaties.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Het aantal niet nageleefde reservaties nam bij 18 procent van de restaurants toe telkens er zich een terroristische aanslag voordeed, zoals in november in Parijs, in maart in Brussel en Zaventem, maar ook nog recent in Nice en in Duitsland. Zeker in Brussel en andere grote steden doet zich dat voor. Hoe verder men zich van Brussel begeeft, hoe minder zulke paniekafzeggingen voorkomen, maar het is wel een nieuwe realiteit waarmee de horecasector rekening moet houden.”

Een oplossing voor dergelijke annuleringen bestaat erin om een voorschot te vragen bij elke reservatie, kwestie van plotse afzeggingen tot een strikt minimum te herleiden. In sterrenzaken is dat overigens een courante praktijk, maar voor 72 procent van de restaurants is deze praktijk een brug te ver. Hoofdredenen daarvoor: klantonvriendelijk (24 procent), het schrikt klanten af (20 procent) en het zal het aantal reservaties doen dalen (16 procent).

Toch blijft het aantal geannuleerde reservaties de restaurants erg hoog zitten en financieel pijn doen. Een tafel die tegen de verwachting in leeg blijft, voelt een restauranthouder meteen in de portefeuille. 65 procent van de ondervraagde restaurants slaagt er immers niet in om diezelfde tafel op dat moment nog gevuld te krijgen. Met de witte kassa en de nog steeds hoge faillissementscijfers in de horeca in het achterhoofd is elke niet gerespecteerde reservatie er één te veel.

Ondertussen leveren restaurants wel steeds meer inspanningen om hun klanten aan hun geboekte tafel te herinneren. Zo stuurt 26 procent een aantal dagen op voorhand of de dag zelf een herinnering uit per sms, e-mail of zelfs via telefoon dat er gereserveerd werd in hun zaak. Dat is opvallend meer dan drie jaar geleden, toen 19 procent dat deed Daarnaast belt 59 procent van de restaurants klanten die gereserveerd hebben op wanneer ze na het uur van reservatie niet aanwezig zijn, vaak zonder al te veel succes trouwens.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer