Malafide reclameronselaar doet zich voor als Financiën en bestookt ondernemers

Sinds een aantal dagen worden ondernemers opgebeld door een persoon die zich onder de naam Jacobs voordoet als een medewerker van Financiën en vraagt om te adverteren in een publicatie van de FOD Financiën. Wie deze ronselaar afwimpelt, krijgt te horen dat de fiscus hen extra zal controleren. Die boodschap maakt het gevaarlijk en riskeert ervoor te zorgen dat sommige ondernemers uiteindelijk toch overstag gaan. “Uiteraard moeten ze dat niet doen en de hoorn meteen dichtgooien wanneer ze zo’n ‘aanbod’ krijgen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De ondernemersorganisatie heeft de FOD Financiën ondertussen ook op de hoogte gebracht van deze ernstige vorm van misbruik.

Onder de naam Jacobs belt een malafide reclameronselaar met een anoniem nummer sinds kort ondernemers uit Vlaanderen op met de vraag of die niet willen publiceren in een publicatie die de FOD Financiën zogezegd zou uitgeven. Hij voegt er soms aan toe dat de fiscus de bewuste ondernemer met rust zou laten wanneer die beslist om te adverteren. Wanneer ronselaar Jacobs wordt afgewimpeld, bedreigt hij de ondernemers met extra fiscale controles.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Wie wordt opgebeld door een overheidsadministratie zoals Financiën is sowieso al een beetje verbaasd. We willen er vooral voor zorgen dat deze malafide reclameronselaar geen slachtoffers maakt, wat met zijn dreigementen mogelijk hier en daar wel lukt. Toch kunnen we alleen maar aanraden om de oproep met deze malafide ronselaar zo snel mogelijk te beëindigen, want het gaat om pure bluf en 100 procent leugens.”

Ondertussen heeft NSZ de FOD Financiën op de hoogte gebracht van het feit dat er iemand in hun naam ondernemers tracht te bedotten. De ondernemersorganisatie heeft, net zoals ze dat ook doet bij andere malafide praktijken, een klacht neergelegd bij de FOD Economie in de hoop dat er een proces-verbaal wordt overgemaakt aan het parket.