Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Magere eindbalans voor zomersolden

Magere eindbalans voor zomersolden

Hoewel de modedetailhandel na een ronduit slecht voorjaar positieve verwachtingen had over deze soldenperiode, oogt de eindbalans van deze solden negatief. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 446 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen, blijkt immers dat hun omzet tijdens deze soldenmaand met gemiddeld 0,5 procent afnam tegenover de zomersolden van 2015, die zelf al rampzalig verliepen met een gemiddelde omzetdaling van 6 procent. Deze zomersolden verliepen dus nog een stuk slechter. Zelfs het mooie zomerweer tijdens de tweede helft van juli kon het tij niet keren. Volgens de handelaars zelf hadden de vele aanslagen van de afgelopen weken een belangrijke invloed op dit slecht resultaat.

Na een rampzalig voorjaar maakte de modedetailhandel zich op voor succesvolle solden, want de rekken waren bij de start van deze zomersolden nog bijzonder goed gevuld. Toch zijn de verwachtingen van de sector niet uitgekomen: gemiddeld nam de omzet tijdens de solden met 0,5 procent af tegenover vorig jaar. Wetende dat de zomersolden in 2015 afsloten met een gemiddeld omzetverlies van 6 procent gaat het hier om een slecht resultaat.

Aan het weer kan dat slecht resultaat niet gelegen hebben. De start van de solden was dan wel regenachtig, maar de twee laatste weken was er sprake van rustig zomerweer dat zich doorgaans perfect leende tot shoppen. De modedetailhandel schuift de opeenvolging van de (al dan niet terroristische aanslagen) van de voorbije weken als voornaamste reden naar voren voor het minder succes. Een deel van de consumenten mijdt nu liever drukbevolkte plaatsen en zal eerder webwinkels afschuimen op zoek naar koopjes. Eenzelfde fenomeen constateerde NSZ ook al na de lockdown in Brussel eind vorig jaar en na de aanslagen van 22 maart in Zaventem en Maelbeek. Kleding- en schoenzaken die naast een stenen winkel ook over een webwinkel beschikten, zagen vooral de verkoop in die laatste toenemen. Die evolutie moet net een extra argument vormen voor modedetailhandelaars om sowieso ook in e-commerce te investeren.  

Tijdens deze twee laatste soldendagen (vandaag en morgen) kunnen consumenten nog absolute koopjes op de kop tikken, zeker nu de kortingspercentages de pan uitswingen. Tijdens de solden is het voor de handelaars  immers toegestaan om met verlies te verkopen en velen doen dat tijdens de laatste dagen ook, kwestie van niet met een overtollige stock aan zomerkledij en -schoenen te blijven zitten nu er plaats moet worden gemaakt voor de herfstcollectie.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer