Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Maatregelen die Bpost neemt om factuurfraude te voorkomen zijn goed, maar hardere bestraffing en promotie e-factuur ook nodig

NSZ juicht het toe dat Bpost een elektronisch slot zal plaatsen op haar 2500 rode brievenbussen om op die manier factuurfraude tegen te gaan. Vooral bouwbedrijven werden daar slachtoffer van, zo bleek eerder uit onderzoek van NSZ. Toch mag het niet stoppen bij betere beveiligde brievenbussen in de strijd tegen onderschepte facturen: er moeten ook stevige sancties komen wanneer zulke criminele bendes tegen de lamp lopen en de promotie van elektronische facturatie moet aanzienlijk worden opgedreven.

Er is sprake van factuurfraude wanneer bedrijven facturen met de post versturen, die facturen door criminelen onderschept worden en die criminelen tot slot het rekeningnummer op de factuur veranderen en naar de eindklant versturen. Gevolg daarvan is dat de klant die factuur betaalt, maar dat die betaling niet op de bankrekening van de onderneming, maar wel op de rekening van de criminelen terecht komt. Bedrijven lopen door die factuurvervalsingen stevige sommen mis. Eerder onderzoek van NSZ toonde aan dat 3 procent van de bouwbedrijven op één jaar tijd het slachtoffer werd van factuurfraude.

Ruim een kwart (27 procent) van de bedrijven die geconfronteerd werden met onderschepte facturen zag een bedrag dat hoger lag dan 10.000 euro de mist ingaan, zo bleek uit datzelfde onderzoek. Die bedragen zijn ze onherroepelijk kwijt, want men kan moeilijk verwachten dat de klant de bewuste factuur een tweede keer zal betalen, ook al is dat wettelijk wel mogelijk. Commercieel gezien heeft het echter weinig zin om de klant tot een tweede betaling te dwingen.

De maatregel die Bpost vandaag neemt om de rode brievenbussen beter te beveiligen tegen factuurfraude juicht NSZ toe. Een elektronisch slot zal het dergelijke criminelen alleen maar moeilijker maken om facturen te onderscheppen, maar tegelijk eist de ondernemersorganisatie ook een strenger optreden vanwege justitie wanneer zulke criminelen gevat worden. “Het gaat hier om manifeste en moedwillige fraude en die verdient een harde aanpak”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Zeker als je ziet dat een ondernemer die per ongeluk een fout maakt in zijn aangifte al als een crimineel wordt behandeld, is een pertinente aanpak van factuurfraude toch het minste wat we mogen verwachten.”

Daarnaast wordt het volgens NSZ ook tijd dat de verschillende overheden, die al een aantal projecten lanceerden om e-facturatie meer ingang te laten vinden in de bedrijfswereld, een tandje bijsteken om digitale facturatie nauwgezetter te promoten. Eind 2015 verstuurden ondernemingen 8,9 procent van alle verkoopfacturen naar andere ondernemingen via een apart digitaal platform. Ten opzichte van eind 2014 gaat het om een minieme toename met 0,2 procent, zo blijkt uit cijfers van de DAV, de Dienst Administratieve Vereenvoudiging. Probleem is dat er momenteel te veel verschillende systemen naast elkaar bestaan, wat nefast is voor de duidelijkheid. Daarentegen stuurden bedrijven eind 2015 43,3 procent van hun verkoopfacturen naar andere ondernemingen via e-mail, de meeste daarvan met een PDF van de factuur in bijlage en in mindere mate met een link naar een webportaal. Eind 2014 werd 39 procent van de verkoopfacturen per e-mail verstuurd. Op jaarbasis is de toename hier dus wel groter, maar facturen versturen per e-mail is en blijft minder efficiënt dan gebruik te maken van een digitaal platform voor e-facturatie.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer