Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Lokale voedingswinkels hielden opvallend beter stand in 2015

Het aantal lokale voedingswinkels bleef ook in 2015 afnemen, maar minder fel dan de voorgaande jaren. Op jaarbasis daalde het aantal slagers met 1,4 procent, het aantal bakkers met 2 procent, het aantal groentewinkels met 1,8 procent en het aantal viswinkels met 0,7 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Vooral de slagers en de viswinkels hielden vorig jaar opvallend beter stand. In het algemeen gingen er sowieso minder lokale voedingszaken teloor in vergelijking met de voorbije jaren. Hopelijk een keerpunt voor de sector. “Gezien de vergrijzing en de mobiliteitsproblemen kunnen buurtvoedingswinkels de komende jaren opnieuw aan belang winnen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Die winkels spelen trouwens ook meer in op trends, zoals online reservaties of anti-allergene producten. En dat loont.”

In 2015 verdwenen er in ons land 49 slagerijen, ongeveer 1 per week dus, en 40 bakkers, ongeveer 1 per anderhalve week. Bij de groentewinkels (min 18 zaken) en de viswinkels (min 3 zaken) was de daling nog minder scherp, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van de cijfers van de FOD Economie.

Buiten de bakkers en groentewinkels, waar vorig jaar evenveel of ongeveer evenveel zaken sneuvelden dan in 2014, merkt NSZ dat de daling van het aantal slagerijen en viswinkels in 2015 opvallend minder scherp was dan de jaren voorheen. Dat beter standhouden heeft voor een stuk te maken met het wegebben van de economische crisis, maar ook met de samenleving waarin we leven en die constant evolueert. Door de vele files willen consumenten hun boodschappen vooral op een efficiënte manier doen. Dan is de nabijheid van de lokale voedingswinkel, die doorgaans in het centrum van de gemeente of stad te vinden is, een uitgelezen troef. Ook de steeds toenemende vergrijzing speelt in de kaart van de buurtwinkel die makkelijk te voet kan worden aangedaan.

Daarnaast is er een toenemende vraag naar authentieke en artisanale producten en die vinden consumenten niet of amper in grootwarenhuizen, maar wel bij de lokale voedingswinkels. “Bovendien zien we dat de meeste buurtvoedingswinkels ook meegaan met hun tijd en inspelen op hedendaagse trends”, stelt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, vast. “Zo bieden steeds meer zaken de mogelijkheid om op voorhand te bestellen, niet alleen telefonisch of ter plaatse, maar ook online, zodat de consument die bestelling gewoon kan afhalen zonder in de wachtrij te moeten aanschuiven. In deze haastige samenleving wordt die extra service, die bij de supermarkten al een tijd ingeburgerd is en nu dus ook aan belang groeit bij de kleinhandel, geapprecieerd.”

Een andere evolutie die in de kaart speelt van de lokale voedingswinkel is dat steeds meer Belgen met een voedselallergie kampen. Bij kinderen zou 10 à 15 procent allergisch zijn voor één of meerdere voedingsproducten, bij volwassenen ligt dat aantal iets lager, maar is het ook in opmars. Vooral producten en bereidingen zonder gluten, melk, suiker, noten of schaaldieren kennen sinds kort opvallend meer succes. Steeds meer buurtvoedingswinkels spelen in op die trend door een assortiment anti-allergene producten of bereidingen te voorzien. Eerder onderzoek van NSZ (eind 2015) toonde aan dat 36 procent van de zelfstandige voedingszaken hun assortiment heeft uitgebreid met anti-allergene producten. Bovendien kennen handelaars hun klanten vaak goed en zullen zij hen ook meedelen wanneer een bepaald product ingrediënten bevat die deze klant het best vermijdt.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer