Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Leegstand: steden en gemeenten moeten investeren in pop up-trials en fake shops

Leegstand: steden en gemeenten moeten investeren in pop up-trials en fake shops

Leegstaande panden kunnen echt een pest zijn voor een handelsbuurt. En uit cijfers van Locatus blijkt de leegstand in ons land nog verder is toegenomen. Daarom vraagt NSZ dat stads- en gemeentebesturen een proactief beleid voeren om die leegstand terug te dringen. Dat kan door premies toe te kennen om ondernemers aan te moedigen een leegstand pand te betrekken, pop up-shops in te planten waar starters en gevestigde ondernemers kunnen testen of bepaalde producten en concepten goed in de markt liggen of te werken met zogenaamde ‘fake shops’, maskeerwinkels als het ware.

Nagenoeg één op de tien handelspanden staat leeg in ons land. Het gaat in totaal om bijna 20.000 leegstaande winkelpanden, zo becijferde Locatus, en er is opnieuw sprake van een toename. De redenen voor de toegenomen leegstand zijn volgens NSZ divers: zo speelt de toename van het aantal baanwinkels, doorgaans grote ketens, aan de rand van de stad of gemeente een rol, net als de opmars van shoppingcenters en andere megalomane projecten. Bovendien hebben fysieke winkels sinds enkele jaren in toenemende mate af te rekenen met een nieuwe concurrent: de webwinkel. Ook de gestegen aankoop- of huurprijs van handelsruimtes speelt een rol.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Leegstand is voor niemand goed. Niet voor de eigenaar van het pand, maar ook niet voor de omliggende handelaars en voor de gemeente of stad zelf. Een stad of gemeente met veel leegstaande panden is simpelweg onaantrekkelijk en wordt gemeden door de consument.” Daarom schuift NSZ een aantal maatregelen naar voren die lokale besturen zouden moeten nemen om de leegstand terug te dringen. Zo kunnen ze ondernemers die een leegstaand pand willen betrekken een aanmoedigingspremie geven. Dat gebeurt nu al in een aantal steden, maar het moet overal de norm worden. Deze optie is in ieder geval te verkiezen boven het heffen van een hogere leegstandsbelasting, een middel waarnaar ook heel wat lokale besturen grijpen.

De ondernemersorganisatie pleit ook voor pop up-trials, dat zijn leegstaande panden die als commerciële ruimte gebruikt kunnen worden door prestarters en startende ondernemingen, maar ook door gevestigde ondernemers die willen nagaan of een bepaald product of concept ook in een andere stad of gemeente aanslaat. Door dergelijke oefenwinkels aan te bieden, stimuleert een stad of gemeente ook meteen het lokaal ondernemerschap, wat voor de nodige terugverdieneffecten zorgt. Ook stelt NSZ voor om de lokale bevolking mee te laten oordelen over welke winkels er bijkomend nodig zijn in hun stad of gemeente. Op die manier kan er gezorgd worden voor een divers handelsaanbod dat inspeelt op de noden van iedereen.

Tot slot kan de hinder van leegstand ook tot een minimum beperkt worden door leegstaande etalages aan een zeer lage prijs te verhuren aan de omliggende handelszaken of te werken met zogenaamde ‘fake shops’. Bij dergelijke nep- of maskeerwinkels zorgt men niet voor een nieuwe bestemming, maar worden etalages dichtgespijkerd met platen. Op die platen verschijnt dan een afbeelding van een mogelijke winkel. Die praktijk wordt in Groot-Brittannië courant toegepast en maakt het straatbeeld alvast visueel aantrekkelijker.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer