Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Kopen bij de webwinkel en bestelling laten toekomen op het werk? 8 op de 10 kmo’s staan het toe

Steeds meer kerstcadeaus worden niet alleen online aangekocht, maar ook nog eens geleverd op het werk. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 577 kmo’s hebben deelgenomen, blijkt dat 83 procent van die kmo’s sowieso toestaat dat werknemers hun bij webwinkels bestelde pakjes laten afleveren op het werk. Nagenoeg één derde van de kmo’s merkt op dat nu Kerstmis eraan komt er meer bestellingen op de werkvloer toekomen. “De meeste werkgevers beschouwen dit als een gunst zodat hun werknemers hun bestelling niet na de werkuren nog ergens anders moeten ophalen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Bovendien zorgen zulke leveringen in kmo’s ook niet meteen voor extra last.” Mocht dat wel het geval zijn, zetten 4 op de 10 kmo’s dergelijke leveringen meteen stop.

In driekwart van de kmo’s komen er al eens pakjes toe die door de werknemers bij een webwinkel besteld werden, bij 27 procent gebeurt dat zelfs vaak. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ, waaraan 577 kmo’s hebben deelgenomen. 83 procent van de kmo’s staat dergelijke leveringen ook toe. Dat is opvallend veel, want Nederlands onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope (uit 2015) gaf aan dat ‘slechts’ 48 procent van de ondernemingen bij onze Noorderburen zo’n levering toestaat. “In Nederland werken meer mensen bij grotere ondernemingen en bij zulke bedrijven is het niet altijd logistiek even evident om geleverde pakjes te laten toekomen. De onthaalmedewerker zou er al snel een dagtaak mee zoet zijn om alle pakjes bij de juiste collega te bezorgen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

België is meer een kmo-land en bij kmo’s vallen zulke leveringen, aangezien ze minder personeel in dienst hebben, minder voor. Bovendien is het dan ook vanuit organisatorisch en logistiek oogpunt evidenter om leveringen aan te nemen en aan de juiste collega te bezorgen. De kmo’s die dergelijke leveringen toestaan, doen dat allereerst omdat hun werknemers dan geen kostbare privétijd verliezen door na het werk nog ergens een bestelling op te pikken, omdat de zaakvoerder zelf ook privébestellingen laat toekomen op het werk en vindt dat zijn medewerkers daar ook recht op hebben en omdat het niet voor extra last zorgt. 

4 op de 10 kmo-zaakvoerders zijn ook duidelijk: eens de levering van online bestelde producten voor extra lasten zorgt binnen het bedrijf, is het uit met het verhaal van leveren op de werkvloer. Zo’n vaart dreigt het wel nog niet meteen te lopen. In 47 procent van de kmo’s laat slechts 5 procent van de werknemers pakjes toekomen op het werk, in 15 procent van de kmo’s gaat het om 10 procent van de werknemers. Het is dus niet zo dat alle werknemers hun toevlucht zorgen tot leveringen op kantoor, verre van zelfs. Al kan dat in deze eindejaarperiode wel wat veranderen. 31 procent van de kmo’s merkt immers op dat nu de eindejaarfeesten steeds dichterbij komen er ook meer pakjes toekomen op het bedrijf.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer