Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Kleinhandel: stilstaan is achteruitgaan

Alleen als de  Belgische kleinhandel zich verder specialiseert of inspeelt op trends kunnen ze overleven.   Stilstaan is achteruitgaan, is hier meer dan op zijn plaats, zegt NSZ. Dat blijkt uit analyse door NSZ van cijfers van de FOD economie. Zo krijgen de klassieke slager en viswinkel rake klappen, terwijl gespecialiseerde voedingswinkels zoals wild- en wijnhandels het zeer goed doen. Ook handelaars die inspelen op trends zoals brei- en fietswinkels kennen een opmerkelijke stijging. “Vaak wordt gezegd dat kleinhandel geen toekomst meer heeft. NSZ is het daarmee niet eens. Handelaars die de  maatschappelijke trends volgen en zich verder specialiseren, hebben mooie perspectieven”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

De Belgische kleinhandel is met een kleine stijging van twee procent de laatste tien jaar zo goed als stabiel gebleven. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van de FOD Economie door NSZ. De verschillen tussen de verschillende activiteiten binnen de detailhandel zijn echter op 10 jaar tijd groot. De klassieke voedingswinkels, zoals slagers en viswinkels zijn de laatste tien jaar meer en meer uit het straatbeeld verdwenen. Terwijl het aantal voedingswinkels die zich specialiseren in één bepaalde soort voeding of delicatesse, zoals wild en gevogelte of wijn, steeds groter wordt. Volgens NSZ is dit logisch, gezien de producten uit de klassieke voedingswinkels ook te vinden zijn in de supermarkten, die een grote concurrentie vormen voor die traditionele slager, viswinkel, enzovoort. “Wil je overleven als kleinhandelaar, dan kan je best unieke en uiterst kwaliteitsvolle producten aanbieden die zich onderscheiden van de eenheidsworst uit de supermarkt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Ook handelaars die inspelen op maatschappelijke trends doen het duidelijk beter dan anderen in de kleinhandel. Dat er meer gefietst wordt in België, bijvoorbeeld, is te zien aan het stijgend aantal fietswinkels. De kleinhandel in motorbrandstoffen is op haar beurt dan weer gedaald met bijna 18 procent.  De DIY-rage uit zich dan weer bijvoorbeeld in de explosie aan kleinhandels gespecialiseerd in breien en naaien. Dit soort winkels is de laatste tien jaar verzesvoudigd van 38 naar 239 winkels in België. De detailhandel in ‘nieuwe kunstvoorwerpen in gespecialiseerde winkels’, beter bekend als de gadgetwinkels kent op hun beurt ook een enorme stijging van 72 naar 460 winkels. Er wordt ook steeds meer aandacht besteed aan de ‘uitzet’ van onze huisdieren, dat wordt eveneens weerspiegeld in de cijfers van dierenspeciaalzaken. “Door de komst van internet en sociale media zetten rages zich sneller door en spelen slimme handelaars hier op in,” aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

“Wat de digitalisering van onze samenleving nog veel meer heeft voortgebracht, zijn kleinhandels die zich specialiseren in e-commerce”, vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Het aantal kleinhandels is tussen 2008 en 2017 verviervoudigd van 929 onlinewinkels naar 4217 onlinewinkels.
Het aandeel dat nu online wordt aangekocht is nu slechts 9 procent. We weten allemaal dat dit in de toekomst alleen maar groter zal worden. Toekomstgerichte handelaars zetten hier op in.

 

 

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer