Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Kilometerheffing: NSZ herhaalt vraag voor gedoogbeleid

Kilometerheffing: NSZ herhaalt vraag voor gedoogbeleid

Vanaf overmorgen, vrijdag 1 april, moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen. Elke vrachtwagen die de kilometerheffing moet betalen, dient een On Board Unit (OBU) te hebben die constant ingeschakeld is en die berekent hoeveel kilometer het voertuig op tolwegen heeft gereden. Zelfs vandaag blijken er nog steeds problemen te zijn met die toestellen, zo bevestigt ook Viapass, de interregionale overheidsinstantie die de kilometerheffing zal coördineren en controleren. Daarom herhaalt NSZ haar vraag voor een gedoogbeleid zolang alles niet naar behoren werkt. Het kan immers niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden vanaf overmorgen boetes krijgen van 1000 euro voor technische perikelen waar ze niets aan kunnen doen.

Ondernemingen in het bezit van een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton moeten vanaf nu vrijdag 1 april 2016 kilometerheffing betalen. Elk voertuig dat een kilometerheffing moet betalen, dient een On Board Unit (OBU) te hebben die constant ingeschakeld is. Een OBU is een klein toestel in de sigarettenaansteker dat berekent hoeveel kilometer er op tolwegen in België gereden werd en die berekening doorstuurt naar een facturatiecentrum dat u op regelmatige tijden een factuur stuurt.

Twee dagen voor de start van de kilometerheffing blijkt er nog steeds een probleem te zijn met een deel van die toestellen, zo bevestigt Viapass vandaag. Daarom zou het ook ronduit ongepast zijn mochten vrachtwagenbestuurders vanaf overmorgen al gesanctioneerd worden en een boete van 1000 euro moeten betalen wanneer er iets mis is met hun OBU. NSZ vindt het dan ook niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt ingesteld zolang de technische problemen met die OBU’s niet van de baan zijn.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer