Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Kilometerheffing: 18 procent van de transportbedrijven vreest voor voortbestaan

Kilometerheffing: 18 procent van de transportbedrijven vreest voor voortbestaan

Dat de blokkades zijn opgeheven betekent niet dat daarmee alle problemen zijn opgelost, zegt NSZ. De organisatie wordt overstelpt met vragen van verontruste kleine ondernemers zoals de kleinere transportfirma’s, de ambulante handelaars, de depanagediensten, de verhuisfirma’s, de transporteurs van benzine, … Ze weten niet hoe ze met de kilometerheffing rendabel kunnen blijven. Uit onderzoek van de ondernemersorganisatie bij die ondernemers blijkt dat 18 procent vreest dat ze zonder bijkomende steunmaatregelen de kilometerheffing niet zullen overleven. Hun winstmarges zijn dermate klein dat het doorrekenen van de heffing de enige optie is. En daar knelt het schoentje: omwille van het mogelijke klantenverlies meent amper 57 procent van de ondernemers dat ze de heffing zullen doorrekenen. NSZ vraagt dat de drie gewesten en de federale regering samenzitten met de sector, met inbegrip van de kleinere transporteurs, in een spoedoverleg om het toepassingsgebied van de kilometerheffing en vooral de bijkomende compensatiemaatregelen te bespreken.

Ondernemingen in het bezit van een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton moeten sinds vrijdag 1 april 2016 kilometerheffing betalen. Maar de economische gevolgen laten niet op zich wachten.  Amper een week na de invoering blijkt dat  de kleinere transportfirma’s, de ambulante handelaars, de depanagediensten, de verhuisfirma’s, de transporteurs van benzine, … met hun handen in het haar zitten. Ze weten niet hoe ze met de invoering van de kilometerheffing nog een winstgevend bedrijf kunnen blijven. Meer nog, uit onderzoek bij 389 van die ondernemers blijkt dat 18 procent vreest voor hun voortbestaan. 12 procent meent dan weer een of meerdere personeelsleden te moeten ontslaan. Hun winstmarges zijn dermate klein dat het doorrekenen van de heffing de enige optie is. Toch durven heel wat ondernemers hun prijzen niet te doen stijgen uit vrees voor klantenverlies. 57 procent meent dat ze het wel zullen moeten doorrekenen maar dat dit sowieso gepaard zal gaan met een verlies aan klanten.

“De economische impact lijkt wel groter te zijn dan op het eerste zicht gedacht werd”, zegt Christine Mattheeuws. “Het is pas nu sinds de invoering van de kilometerheffing dat we heel wat verontruste telefoons ontvangen. Ongetwijfeld hadden velen nog gehoopt dat er uitstel kwam of voldoende compensatiemaatregelen”.

Het water staat aan de lippen van veel van die kleine firma’s. Als we niet snel iets doen zal dit leiden tot een toevloed van afdankingen en faillissementen. NSZ vraagt dat de drie gewesten en de federale regering samenzitten met de sector, met inbegrip van de kleinere transporteurs in een spoedoverleg om het toepassingsgebied en vooral de bijkomende compensatiemaatregelen te bespreken. “Het kan toch niet dat door de invoering van de kilometerheffing het voortbestaan van vele  transportbedrijven in het gedrang komt”, aldus nog NSZ.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer