Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Hype Tournée Minérale zorgt voor financiële klap voor de horeca

Minder klanten, minder verbruik en een omzetdaling bij 42 procent van de horeca-uitbaters met gemiddeld 10 procent. Dat is de balans bij de horeca-uitbaters na een week Tournée Minérale waaraan meer dan 100.000 mensen deelnemen en beslissen geen alcohol te drinken in februari. Het is duidelijk: dergelijke goed bedoelde initiatieven treffen de verkeerde mensen. Uitbaters kunnen alvast die hype missen als kiespijn en hopen stiekem dat mensen het geen maand volhouden en vooral dat er inhaalbeweging komt in de maand maart.

Meer dan 100.000 mensen nemen deel aan de hype Tournée Minérale en zweren gedurende een maand alcohol af. Meteen heeft dit een negatief effect op de horeca. Bijna de helft van de uitbaters (49 %) ziet dat er minder alcohol wordt verbruikt. Gemiddeld is het alcoholverbruik bij die uitbatingen verminderd met 15 procent. En zelfs wanneer een kwart van de uitbaters initiatieven nemen om net nu meer alcoholvrije cocktails, bieren en wijnen op de kaart te plaatsen, dan nog maakt dit de omzet niet goed. 42 procent van de uitbaters heeft nu al een omzetverlies met gemiddeld 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft niet alleen te maken met het minder verbruik maar ook met minder bezoekers. Maar liefst 38 procent van de uitbaters
ziet gemiddeld 10 procent minder klanten.

De initiatiefnemers van Tournée Minérale, Stichting tegen kanker en Druglijn, hebben ongetwijfeld nooit dergelijke negatieve impact verwacht voor de uitbaters. Tournée Minérale hoopt mensen bewust te maken van de schade die teveel alcohol kan aanrichten, maar of dit de juiste aanpak is, is maar zeer de vraag. Dergelijke goedbedoelde initiatieven zorgen enkel voor een tijdelijke gedragswijziging waarbij men achteraf in de oude gewoontes hervalt.

Willen we echt naar een mentaliteitswijziging gaan en vooral comadrinkers en andere stevige doordrinkers erop wijzigen dat teveel nooit goed is, moeten er stevige sensibiliseringscampagnes komen van overheidswege.

Losse initiatieven van korte duur lossen structureel niets op maar zorgen intussen wel voor een serieuze financiële aderlating bij de sector. NSZ vraagt met aandrang aan elke initiatiefnemer om daar ook even bij stil te staan alvorens weer  eens een dergelijke hype uit te vinden.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer