Handelaars niet uitbetaald door Worldline: NSZ eist passende schadevergoeding

Een groot deel van de handelaars krijgt sinds vrijdag geen betalingen meer doorgestort van Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer regelt. NSZ vraagt dat Worldline dit voor handelaars zwaar probleem zo snel mogelijk in orde brengt en eist ondertussen ook een schadevergoeding voor alle getroffen handelaars. Zij mislopen ondertussen aardig wat inkomsten.

Wanneer klanten met hun bankkaart betalen, gaat dat bedrag van hun rekening en krijgen handelaars dat bedrag doorgestort via Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer regelt in ons land. Sinds eind vorige week zit er een vertraging op het doorstorten van die bedragen op de rekening van de handelaars. “Ongehoord”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, “te meer omdat het niet het eerste incident is met Worldline. De afgelopen jaren lag het elektronisch betaalverkeer al een paar keer plat, vaak zelfs op cruciale momenten, zoals de dag voor kerstmis.”

NSZ eist ondertussen een passende schadevergoeding voor alle getroffen handelaars. Het kan immers niet dat zij dagenlang op nochtans erg nodige inkomsten moeten wachten. Voor de kleinhandel, een sector met gemiddeld lage inkomsten, is een vertraging op de betalingen ronduit nefast. Elektronisch betalen kost de handelaar al meer dan genoeg door de aanschaf van een terminal, de abonnements- en transactiekosten. Het minste dat een handelaar in ruil mag verwachten, is een vlekkeloze service. “Ik zie niet in hoe we het elektronisch betaalverkeer anders moeten promoten”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.