Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Gratis wifi urenlang gebruiken, maar amper iets eten of drinken: voor steeds meer horecazaken dagelijkse kost

4 op de 10 horecazaken hebben last van klanten die de gratis wifi die wordt aangeboden urenlang gebruiken en ondertussen amper iets eten of drinken. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 468 horecazaken deelnamen. De meeste cafés, restaurants en hotels die hiermee worden geconfronteerd laten die klanten gewoon doen, slechts 7 procent zal hen een paar keer vragen of ze nog iets willen consumeren. “Dat is weinig, terwijl er op zich niets mis mee is om klanten er op een klantvriendelijke manier op te wijzen dat een bepaalde tafel niet urenlang in beslag gehouden kan worden. Door de tafel af te ruimen en desnoods een paar keer te vragen of er nog een bestelling kan genoteerd worden, kan de horecabaas of -medewerker duidelijk aangeven dat er nog iets gedronken of gegeten moet worden. Gaat de klant daar niet op in, kan men voorstellen om de rekening te brengen, zeker als het druk is en er nog maar weinig tafels vrij zijn”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Een alternatief bestaat er dan weer in om met een ‘pay per minute’-café te starten, maar dat concept is verre van ingeburgerd in ons land.

Ruim 8 op de 10 horecazaken (83 procent) biedt ondertussen gratis wifi aan hun klanten aan. Volgens 68 procent van de horecazaakvoerders moeten ze die extra service anno 2016 echt wel geven. 35 procent geeft ook aan dat die gratis wifi er kwam op vraag van de klanten. Voor de extra klanten of omzet moeten ze het nochtans niet doen: slechts 13 procent van de horecazaken zag hun klantenbestand toenemen na het aanbieden van gratis wifi, terwijl amper 15 procent hun omzet zag toenemen.

Opvallend is wel dat die gratis wifi in cafés, restaurants en hotels het nodige succes kent. 60 procent van de ondervraagde zaken zegt dat een kwart tot de helft van de klanten er gebruik van maakt. 7 procent van de horecazaakvoerders geeft zelfs aan dat al hun klanten inloggen op het gratis wifinetwerk van hun zaak. Het probleem is dat 42 procent van alle horecazaken met gratis wifi te maken hebben met misbruikers en dan niet zozeer van mensen buiten de zaak die proberen aan te melden op het wifinetwerk, maar wel van klanten die urenlang met hun smartphone, tablet of laptop verbonden zijn met het internet dankzij de gratis wifi van de zaak, maar ondertussen amper iets consumeren. Op die manier houden ze ook soms urenlang een tafel bezet ten koste van klanten die wel (meer) zouden consumeren.

Opmerkelijk is bovendien dat 81 procent van de horecaondernemers niets onderneemt tegen die wifi-misbruikers. Dat is volgens NSZ ergens wel begrijpelijk, tenslotte is en blijft de klant koning, maar toch kan het ook geen kwaad om op een klantvriendelijke manier mee te delen dat er af en toe iets besteld moet worden wanneer de klant daar urenlang zit. “De meeste klanten zullen dat ook wel begrijpen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “7 procent van de horecazaken doet dat ook nu al.”

Een alternatief voor horecazaken die af te rekenen hebben met veel wifi-misbruikers is om een ‘pay per minute’-café te worden. In zulke zaken, ondertussen al goed ingeburgerd in het VK bijvoorbeeld, betalen klanten niet per consumptie maar per tijdstip (minuut, kwartier, halfuur…) dat ze in de zaak doorbrengen. In ons land bestaan er slechts een aantal: La Recré (Brussel) en L’Office (Luik). Zeker voor koffiebars waar veel mensen ook naartoe komen om te werken, kan het volgens NSZ een interessante formule zijn. Voor andere horecazaken, waar men komt om te onthaasten en rustig een glas te drinken, is het dan weer geen aangewezen formule.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer