Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Gemiddeld 0,2 procent van alle betalingen momenteel contactloos

In ruim één derde van de zelfstandige winkels die uitgerust zijn met een betaalterminal kan de consument al met zijn smartphone betalen als hij dat vraagt, zo blijkt uit onderzoek van NSZ afgenomen bij 522 uiteenlopende detailhandelaars. Toch maken slechts heel weinig consumenten daar ook daadwerkelijk gebruik van. Slechts 0,2 procent van alle betalingen zijn op dit moment contactloos. Deze manier van betalen zal ongetwijfeld een opmars kennen eens de Near Field Communications-technologie, de contactloze communicatiemethode die zulke betalingen mogelijk maakt, op alle betaalterminals zal staan, wat tegen 2020 effectief zo zal zijn. Nog eens 35 procent van de ondervraagde handelaars is bovendien van plan om smartphonebetalingen nog dit jaar mogelijk te maken. “Logisch, vermits de smartphone niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken is. Veel mensen hebben hun smartphone altijd bij, maar vergeten hun portefeuille wel eens. Bovendien zijn zo’n betalingen voor de handelaar doorgaans goedkoper dan betalingen met de courante debetkaart”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Cijfers van CCV, een bedrijf dat voor elektronische betaaloplossingen zorgt, tonen aan dat slechts 0,27 procent van alle betalingen momenteel contactloze betalingen zijn. Bij marktleider Worldline zijn 0,15 procent van alle Bancontactbetalingen momenteel contactloze betalingen, maar dat aantal neemt wel elke maand met 35 procent toe. En ook de komende jaren zullen we steeds meer contactloos betalen met onze betaalkaart of met een smartphone. Een voldoende kritische massa aan consumenten klaar voor contactloze betalingen (met kaart of smartphone) wordt volgens experts verwacht vanaf 2019.   Onderzoek van NSZ toont aan dat momenteel 36 procent van de zelfstandige winkels (mode, elektronica, voeding, bloemen,…) die uitgerust zijn met een betaalterminal betalingen  met de smartphone aanvaarden wanneer de klant daar naar vraagt. De klant die met zijn telefoon wil betalen, moet één van de apps downloaden en vervolgens aan de kassa de QR-code die op de terminal verschijnt inscannen en zijn pincode op de smartphone ingeven. Die betaalmethode valt het meest voor, maar het kan nog eenvoudiger. Bij sommige apps moet de klant  gewoon de applicatie openen op de smartphone en vervolgens aan de kassa op enkele centimeters afstand van de terminal de betaling verrichten. Dat is de de zogenaamde ‘tap & pay-methode’. Bij de meeste apps moet de klant voor betalingen onder de 25 euro geen pincode ingeven. Boven de 25 euro moet dat wel.

Nagenoeg driekwart van de handelaars (72 procent) die contactloze betalingen met de smartphone accepteert, vindt dat deze betaalwijze vlot werkt. Zeker de tap & pay-methode levert tijdswinst op, waardoor de wachtrijen aan de kassa minder omvangrijk worden. En dat is niet alleen voordelig voor de consument, maar ook voor de handelaar. Winkels met lange wachtrijen aan de kassa worden door andere consumenten vaak vermeden, zeker wanneer er een gelijkaardige winkel in de buurt is. Nog een voordeel voor de handelaar is dat betalingen met zulke apps hem ook doorgaans iets minder kosten dan wanneer de klant met een klassieke debetkaart zou betaald hebben. “Dat prijselement zal belangrijk zijn om zoveel mogelijk handelaars te overtuigen om contactloze betalingen mogelijk te maken”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Transacties onder de 10 euro mogen sinds een jaar ongeveer dan wel goedkoper geworden zijn, feit is dat de abonnementsprijs blijft doorwegen. Daarom is het handig dat bepaalde betaalapps geen abonnement aanrekenen, maar enkel de transactiekost.”

Dat we binnen een aantal jaar frequent de smartphone zullen bovenhalen om te betalen, staat buiten kijf. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bovenop de 36 procent kleinhandelaars die een betaalterminal hebben en die nu al betalingen met de smartphone aanvaarden er nog eens 35 procent overweegt om dat dit jaar eveneens mogelijk te maken. De hoofdreden daarvoor is dat handelaars verwachten dat meer en meer consumenten met die manier van betalen zullen vertrouwd zijn en er meer naar zullen vragen in de winkel. Dat zal ook een positief effect hebben op andere winkels. Indien de concurrentie het doet, kan men immers moeilijk achterblijven. Experten uit de sector verwachten dat tegen eind dit jaar 75 procent van alle betaalterminals uitgerust zal zijn met NFC-technologie, dat is de contactloze communicatiemethode met een bereik van ongeveer 10 centimeter die contactloze betalingen toelaat. Tegen 2020 moeten alle betaalterminals in Europa overigens uitgerust zijn met die technologie.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer