Daphne De Keukelaere

daphne.dekeukelaere@nsz.be

Geen flexi-jobs voor slagers en bakkers? Dan ook geen controles en boetes meer voor witte kassa

Momenteel zijn zo’n 1000 bakkers en 500 slagers verplicht om met een witte kassa te werken omdat ze bijvoorbeeld ook een tea room hebben of traiteurdiensten aanbieden, maar ze kunnen in ruil daarvoor niet genieten van de voordelige regeling van de flexi-jobs. Nochtans belooft de federale regering nu al meer dan één jaar dat flexi-jobs er ook zullen komen voor de kleinhandel. Ondertussen krijgen de eerste bakkers en slagers, die volgens de wet een witte kassa moeten hebben, maar dat niet doen, een boete van 1500 euro. “Ons geduld is op”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Omdat de federale regering haar belofte niet nakomt, vragen we dat controles en de bijbehorende boetes in verband met de witte kassa bij bakkers en slagers vervallen.”

Sinds 1 december 2015 zijn flexi-jobs mogelijk in de horeca (PC 302) als compensatie van de witte kassa, zodat elke werknemer die al een 4/5 job bij een andere werkgever heeft, kan bijklussen in de horeca voor een nettoloon dat gelijk is aan zijn brutoloon. Probleem is dat beenhouwers die catering- en traiteurdiensten met bediening ter plaatse verzorgen of bakkers die bijvoorbeeld een tea room hebben en daaruit inkomsten halen die per jaar 25.000 euro of meer bedragen ook een witte kassa moesten aanschaffen, maar niet van die flexi-jobs kunnen genieten omdat zij onder een ander paritair comité vallen. In totaal gaat het om zo’n 500 slagers en 1000 bakkers die met een witte kassa werken.

Al meer dan één jaar belooft de federale regering dat er werk wordt gemaakt van flexi-jobs voor de kleinhandel, maar die belofte blijft vooralsnog dode letter. Onbegrijpelijk, zo vinden ondernemersorganisatie NSZ en de bij haar aangesloten Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België. Te meer omdat de eerste boetes beginnen te vallen bij bakkers en slagers die eigenlijk met een witte kassa zouden moeten werken, maar dat niet doen. Bij een eerste overtreding bedraagt die boete 1500 euro, bij een tweede overtreding 3000 euro en vervolgens steeds 5000 euro per inbreuk. Dat die controles bij de slagers nu plaatsvinden, is geen toeval. Nu worden er heel wat barbecues georganiseerd door particulieren en verenigingen die verzorgd worden door slagers.

Daarom vraagt NSZ de federale regering om de controles en dus ook de mogelijke boetes stop te zetten bij bakkers en slagers die in principe een witte kassa moeten hebben zolang er ook geen flexi-jobs worden ingevoerd voor beide sectoren. “De federale regering heeft steeds gezegd dat er samen zou worden overgestoken, met andere woorden dat een witte kassa pas enkel kan als er tegelijkertijd flankerende maatregelen voorzien worden, zoals de flexi-jobs. Blijkbaar is dat voor bakkers en slagers niet het geval. Dat is niet correct en we zijn die situatie grondig beu”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.