Europa: maatregelen sociale dumping maat voor niets

NSZ is niet enthousiast over de aanscherping van de detacheringsregels die ervoor zorgen dat gedetacheerde werknemers voortaan recht hebben op dezelfde verloning als lokale werknemers. In ons land, waar er met cao’s gewerkt worden, was dat de facto al het geval en zal er dus weinig veranderen. “Zolang buitenlandse werknemers hun sociale zekerheidsbijdragen nog steeds in hun land van oorsprong moeten betalen, wordt sociale dumping in ons land amper aan banden gelegd”, betreurt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

De Europese ministers van Werk en Sociale Zaken bereikten een akkoord over een voorstel van Europees Commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken Marianne Thyssen dat bepaalt dat gedetacheerden binnenkort hetzelfde loon zullen krijgen als de werknemers uit het land waarin ze werken. Voor Belgische bedrijven die geconfronteerd worden met sociale dumping zal er volgens NSZ op zich weinig veranderen omdat er in ons land met cao’s wordt gewerkt en de lonen dus al gelijk zijn tussen buitenlandse en Belgische werknemers. In België zijn er zo’n 220.000 gedetacheerde werknemers actief.

NSZ betreurt dat Europa niets wil veranderen aan het belangrijkste probleem, namelijk de sociale zekerheidsbijdragen. Gedetacheerde werknemers moeten die bijdragen immers betalen in hun thuisland, maar in vergelijking met ons land liggen die gemakkelijk tot 25 procent lager. Gevolg daarvan is dat gedetacheerde werknemers nog steeds veel goedkoper zijn dan Belgische werknemers en dat sociale dumping en oneerlijke concurrentie welig zullen blijven tieren in ons land. “Het is jammer dat Europa de moed mist om dit probleem eindelijk te gronde aan te pakken”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. De ondernemersorganisatie ziet wel één lichtpunt in het bereikte akkoord: de detacheringsduur wordt teruggebracht van 24 naar 12 maanden, al kunnen bedrijven, mits een motivatie, die wel optrekken naar 18 maanden.