Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Een stadstol katapulteert Brussel terug naar de middeleeuwen.

Een stadstol katapulteert Brussel terug naar de middeleeuwen.

De invoering van een Brusselse stadstol zal nefast zijn voor de Brusselse ondernemingen die ook veel klanten en personeel van buiten Brussel hebben.  Hiermee reageert NSZ op het voorstel van Brussels parlementslid Emmanuel De Bock (Défi) om een Brusselse stadstol in te voeren. “We leven niet meer in de middeleeuwen, waar steden ommuurde vestigingen waren. De Brusselse economie hangt eveneens af van Wallonië en Vlaanderen, zowel qua clienteel als qua personeel. Zo’n tol is dus zeer anti-economisch”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Maandag kwamen 10 verschillende Brusselse partijen  hun standpunten over luchtkwaliteit toelichten in de Brusselse beursschouwburg. Brussels parlementslid Emmanuel De Bock hield er een pleidooi voor de invoering van een Brusselse stadstol. Ook SP.A, Groen en, mits voorbehoud, PS zijn voor zulke stadstol. NSZ vindt de invoering van een stadstol in Brussel absoluut geen goed idee. De Brusselse handel en horeca hebben het de laatste jaren niet gemakkelijk gehad, omwille van de aanslagen, de invoering van het circulatieplan en de algemene negatieve beeldvorming rond Brussel, aldus NSZ. “Een stadstol zou de doodsteek betekenen voor vele handelaars en horeca-uitbaters die het nu al moeilijk genoeg hebben om hun klanten uit de Brusselse rand te behouden,” vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ wijst erop dat, na de bouwsector, de horeca en kleinhandel de ‘faillissementsranking’ aanvoeren en het aantal faillissementen in Brussel nog steeds hoger ligt dan in de andere regio’s in dit land.

Daarenboven, stelt NSZ, zijn er heel wat Brusselse ondernemingen die personeel te werk stellen die uit de andere regio’s komen en het openbaar vervoer in Brussel is onvoldoende goed georganiseerd en uitgebreid dat alle werknemers hun auto kunnen laten staan voor hun woon-werkvervoer. “Het is ondenkbaar dat Brusselse werkgevers en hun personeel het gelag moeten betalen van een falend infrastructuur- en investeringsbeleid van de Brusselse overheid, die nog steeds te weinig inzet op degelijke alternatieven voor de wagen,” besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

 

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer