Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

De Sint kan voor chocolade meer dan ooit terecht bij de kleinhandel

De Sint kan voor chocolade meer dan ooit terecht bij de kleinhandel

Op 5 jaar tijd is het aantal kleinhandelszaken in chocolade en suikerwerk gestegen met 46 procent. Dit terwijl het aantal kleinhandelszaken in voeding in het algemeen in dezelfde periode daalde met 9 procent. Dat blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie omtrent de evolutie van de kleinhandel gespecialiseerd in voeding. “Dat is goed nieuws en wijst duidelijk op de trend dat kleinhandel zich meer en meer specialiseren in een niche. Een strategie die blijkt te werken”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

In 2017 bestonden er in België 693 kleinhandelszaken in chocolade en suikerwerk, dat zijn er 219 meer dan in 2012. Toen waren er 474 zulke kleinhandelszaken. Dit betekent een stijging van 46 procent. De stijging zet zich het meest door in Vlaanderen (51%), gevolgd door Brussel (46%) en Wallonië (35 %).  Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. De stijging van het aantal kleinhandelszaken gespecialiseerd in chocolade en suikerwerk staat in contrast met daling van het aantal kleinhandelszaken gespecialiseerd in voeding in het algemeen. Er waren in 2017 negen procent of 409 voedingszaken minder dan in 2012 of 4059 voedingswinkels in 2017 versus 4468 voedingswinkels in 2012. “Meer chocoladewinkels is natuurlijk ook goed voor de Sint! Hij kan voor zijn chocolade en snoepgoed steeds meer terecht bij de kleinhandel. Uit een rondvraag van NSZ blijkt dat de handelaars zelf verwachten goede zaken te doen tijdens de sinterklaasperiode”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Het aandeel van de kleinhandelszaken in chocolade en suikerwerk binnen de voedingszaken bedroeg in 2017 17 procent, terwijl in 2012 dit aandeel nog 11 procent bedroeg. Eén op zes kleinhandelszaken in voedingswaren is dus een chocolade en/of snoepwinkel. Volgens NSZ is de stijging van meer gespecialiseerde winkels binnen de voedingszaken geen verrassing en volgt die eenvoudigweg de ‘nichetrend’, waarbij kleinhandelszaken het verschil maken met groothandel door zich te specialiseren in een bepaalde groep producten. Volgens NSZ, wet de consument kwaliteit en service, de twee troeven van de kleinhandel, nog altijd te waarderen. Dat moet meer en meer uitgespeeld worden door kleinhandelaar zelf, ongeacht wat hij verkoopt. “Wanneer je echt iets origineels wil, kan je op die manier altijd terecht bij de lokale kleinhandelaar. De kleinhandel maakt nog altijd het verschil,” aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer