Controles verkoop sigaretten: overheid speelt hypocriete rol

“Het moet gedaan zijn om steeds enkel de handelaar met de vinger te wijzen wanneer die tabak verkoopt aan minderjarigen”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws naar aanleiding van de licht stijgende verkoop van sigaretten aan minzestienjarigen. Zolang minderjarigen, die er vaak trouwens ook meerderjarig uitzien, niet inzien dat sigaretten de gezondheid schaden, zal er wezenlijk niets veranderen. Wat verboden is, trekt immers aan. Daarom moet er nog veel meer dan vandaag gewezen worden op de nadelige gevolgen van roken. NSZ pleit voor doorgedreven informatie- en sensibilisatiecampagnes en wil ook dat jongeren en hun ouders verantwoordelijk worden voor de aankoop van sigaretten.

Sinds 2005 mogen handelaars geen tabaksproducten meer verkopen aan minzestienjarigen. Volgens de controlediensten is de verkoop van sigaretten aan die groep jongeren in de eerste helft van 2015 licht toegenomen.  Toch wordt ook nu weer de handelaar als enige boosdoener geviseerd, precies of de jongere zelf, en in de tweede plaats zijn ouders, hier totaal niet verantwoordelijk voor is. Voor NSZ is het duidelijk: het moet gedaan zijn om telkens enkel de handelaar met de vinger te wijzen. Een handelaar is geen politieagent die wikt en beschikt en is het evenmin aan hem om een maatschappelijk standpunt in te nemen in de plaats van zijn klanten.

Al jaren is NSZ fervent pleitbezorger om sensibilisatiecampagnes op te zetten om jongeren te waarschuwen over de gevaren van tabak. In Duitsland doet men dat en is het aantal jonge rokers fel verminderd. “We hebben sterk de indruk dat de overheid bij ons weinig bekommerd is om de gezondheid van de jongeren, maar enkel handelaars bestraft om het eigen geweten te sussen en aan te tonen dat er toch opgetreden wordt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “En dat terwijl het de normaalste zaak van de wereld is om ook jongeren en hun ouders verantwoordelijk te maken voor de aankoop van sigaretten.”

Die hypocriete rol van de overheid blijkt ook uit het feit dat die de sigaret veroordeelt, maar anderzijds wel langs de kassa passeert wanneer er accijnzen en andere taksen op tabak geïnd worden. Deze houding is op zijn minst tweeslachtig te noemen. “Niet dat wij pleiten voor een totaal verbod op de sigaret, want dat zou enkel contraproductief werken. Een verboden vrucht is namelijk vaak een aantrekkelijke vrucht. Maar de hypocrisie die nu van overheidswege heerst over tabak is ook niet te vatten”, aldus nog Mattheeuws.