Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Consument en handelaar slachtoffer van valsmunterij

Consument en handelaar slachtoffer van valsmunterij

Vandaag wordt het nieuw biljet van 20 euro gelanceerd. Dat biljet zou door valsmunters moeilijker na te maken zijn, wat uiteraard positief is. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar was 53 procent van alle valse biljetten die onderschept werden in ons land immers een biljet van 20 euro. Bovendien is het aantal onderschepte valse biljetten tijdens het eerste halfjaar van 2015 met maar liefst 127 procent toegenomen. Niet alleen de handelaar kan de dupe zijn van valsmunterij, ook de consument. Door de voel-kijk-kantelmethode kan de handelaar, maar ook de consument, al veel onheil voorkomen. Een consument of handelaar die weet dat hij een vals biljet in handen heeft, mag daar niet mee betalen. NSZ raadt zowel handelaars als consumenten aan even naar de oefenmodule te gaan op de website van de Nationale bank, kwestie van de kenmerken van een biljet te herkennen.

Nadat in mei 2013 en in september 2014 in alle eurolanden resp. een nieuw biljet van 5 en van 10 euro werd ingevoerd, is het vandaag, woensdag 25 november, de beurt aan het briefje van 20 euro. Een minder fraudegevoelig biljet van 20 euro komt geen dag te vroeg, meent NSZ. De valse 20 eurobiljetten waren tijdens de eerste zes maanden van dit jaar immers goed voor 53 procent van het totaal aantal valse biljetten. Dat valsmunterij stevig in opmars is, bewijzen de cijfers van de Nationale Bank. Uit de cijfers voor het eerste semester van 2015 blijkt met 27.781 valse biljetten die in België in omloop werden onderschept alvast een stevige stijging van 127 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014 (toen er tijdens de eerste zes maanden 12.472 valse biljetten werden onderschept).

Valse biljetten hebben een invloed op handelaars, maar ook op consumenten. Stel dat een consument een handelaar nietsvermoedend betaalt met een vals biljet en dat de handelaar dat biljet detecteert. Die handelaar zal dat biljet uiteraard niet aanvaarden en bovendien mag de consument dat vals biljet niet meer uitgeven, zo niet kan hij strafrechtelijk vervolgd worden. Indien de handelaar het biljet niet geverifieerd heeft en dus een vals biljet aanvaard heeft, kan ook hij daar niet meer mee betalen. In principe wordt aangeraden om een vals biljet af te geven aan de loketten van de Nationale Bank of aan de politie. De betrokkene zal geen vergoeding krijgen voor het vals biljet, zelfs wanneer hij daarmee betaald werd en zelfs wanneer hijzelf te goeder trouw is.

Het probleem is dat nog te veel valse biljetten niet worden onderschept door handelaars wegens een gebrek aan tijd om nauwgezet te controleren of ontoereikende detectiemechanismen. Handelaars dienen nu niet snel na te gaan of hun apparaat aangepast moet worden conform het nieuwe biljet, want de meest gebruikte en meest efficiënte methode om biljetten te controleren is nog steeds de zogenoemde voel-kijk-kantel-methode. Via die methode kan een handelaar de verhoogde druk van het biljet voelen, kan hij nagaan of het watermerk zichtbaar wordt en kan hij door het biljet te kantelen een afbeelding in het hologram zien verspringen of het waardecijfer van kleur zien veranderen. Op het zicht en op de tast kunnen handelaars, maar dus ook consumenten in een handvol seconden zien of het om een namaakbiljet gaat of niet.

Meer info op:
http://www.nieuwe-eurobankbiljetten.eu/Eurobankbiljetten/Echtheidskenmerken/VOELEN/HET-NIEUWE-€20-BILJET

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer