Daphne De Keukelaere

daphne.dekeukelaere@nsz.be

Bouw, kleinhandel en horeca sectoren met hoogste aantal stopzettingen

Vorig jaar werden er 74. 823 ondernemingen stopgezet in ons land. Dit is 4 procent meer dan vorig jaar en zelfs 25 procent meer dan 10 jaar geleden. Vooral de bouw ( 11 procent van alle stopzettingen), de kleinhandel ( 10  procent ) en de  horeca ( 8,5 procent) krijgen rake klappen, zo blijkt uit onderzoek van NSZ op basis van cijfers van Trends Business Information. Ook al zijn er uiteraard in de loop der jaren wel heel wat starters bijgekomen, mogen we niet blind zijn voor de stopzettingen, waarschuwt NSZ. Vaak gaan stopzettingen gepaard met menselijke drama’s en een lange lijdenweg. Het is belangrijk dat deze regering zelfs in lopende zaken voldoende steun vindt bij het parlement om enkele noodzakelijke maatregelen door te drukken. Op stip staat de verlaging van de loonlasten maar ook de uitbreiding van de stopzettingsuitkering tot een volwaardige werkloosheidsuitkering en de vermindering van de administratieve lasten die vaak voor velen de spreekwoordelijke druppel zijn die de emmer doet overlopen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

In 2018 waren er in totaal er meer dan 1.100.000 zelfstandigen in ons land. Maar tijdens dat jaar hebben 74.823 zelfstandigen hun activiteit stopgezet ( vrijwillig of door een faillissement), zo blijkt uit cijfers van Business Information. Daarmee zitten we aan een kwart meer stopzettingen dan 10 jaar geleden.

Vooral de bouw ( 11 procent van alle stopzettingen), de kleinhandel ( 10  procent ) en de  horeca (8,5 procent) krijgen rake klappen. Dat deze drie sectoren pieken qua stopzettingen en faillissementen heeft volgens NSZ te maken met een aantal sectorspecifieke zaken die de horeca, de bouw en de kleinhandel stevig pijn deden.  In de bouw zorgt de sociale dumping al een aantal jaren voor oneerlijke concurrentie die voor kleine Belgische bouwondernemers bijzonder moeilijk om dragen is, met de nodige stopzettingen en faillissementen tot gevolg.  De kleinhandel heeft dan weer te maken met een steeds toenemende concurrentie van allerhande webwinkels en wordt daarnaast ook vanuit het beleid amper ondersteund, zowel lokaal als regionaal. De drie regio’s pakken liever uit met megalomane shoppingprojecten, terwijl de lokale besturen baanwinkels aan de rand van de stad of gemeente alle kansen geven. Tenslotte heeft de horeca het al jaren niet gemakkelijk. De horeca is een zeer arbeidsintensieve sector die gebukt gaat onder de hoge loonkost. "Die ligt nog altijd hoger dan in de buurlanden, ondanks enkele goede maatregelen die al genomen werden om de lasten te verlagen", zegt NSZ.

13 procent van de ondernemingen hebben een negatieve solvabiliteit, dat zijn ondernemingen die meer schulden hebben dan activa en dus heel waarschijnlijk niet in staat zullen zijn om ze terug te betalen.  en een op drie hebben een negatieve bedijfskapitaal, ze hebben meer schulden op korte termijn dan activa op korte termijn, zo blijkt uit de cijfers van Trends Business Information. Ondernemingen kunnen hier iets aan doen door de financiële zaken op te volgen en de boekhouding te gebruiken als werkdocument. Verder moeten ondernemers innoveren en inspelen op trends want stilstaan is achteruitgaan. Maar sommige zaken moeten ondernemers ondergaan omdat dit nu eenmaal van bovenaf is beslist. Daarom vragen we aan de regering, zelfs de in lopende zaken om voldoende steun te zoeken het parlement om enkele noodzakelijke maatregelen door te drukken. Op stip staat de verlaging van de loonlasten maar ook de uitbreiding van de stopzettingsuitkering tot een volwaardige werkloosheidsuitkering en de vermindering van de administratieve lasten die vaak voor velen de spreekwoordelijke druppel zijn die de emmer doet overlopen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.