Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Bijna 4 op de 10 handelaars doet aan e-commerce

Wie nu nog een winkeltje runt zoals pakweg 20 jaar geleden prijst zich uit de markt”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Elke ondernemer dient zich constant in vraag te  stellen. Dat geldt ook voor handelaars. Willen de handelaars de concurrentie met de grote ketens en supermarkten aankunnen dan moeten ze vernieuwen en extra service aanbieden, ook online. 8 op de 10 lokale voedingswinkels zorgen nu al jaren voor leveringen aan huis als extra klantenvoordeel. Het zal nu zaak zijn om die producten ook online te koop aan te bieden en de service er aan te koppelen, zegt NSZ. Wie niet online is, bestaat niet. Als ondernemer kan je je het gewoon nauwelijks nog permitteren om niet online aanwezig te zijn. Gelukkig zijn meer en meer handelaars hiervan overtuigd. Uit onderzoek blijkt dat 38 procent van de handelaars nu al online verkoopt. Dit is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. “In deze haastige maatschappij is het een slimme zet om de consument van A tot Z te bedienen, zeker nu er ook concurrentie komt opduiken van Zalando maar ook van kant-en-klare maaltijdboxen zoals Foodbag of Happy Fresh”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Lokale winkels hebben het steeds moeilijker om stand te houden ten opzichte van supermarkten, tankshops aan tankstations, kant-en-klare maaltijdboxen die bij de consument thuis worden geleverd en onlineplatformen zoals Zalando. Voor de lokale handelaar zit er niets anders op dan te vernieuwen, mee te stappen in huidige trends en blijvend in te zetten op klantenservice. Op dat laatste vlak scoren voedingswinkels alvast goede punten: 84 procent zorgt voor leveringen aan huis. 62 procent van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten (46 procent) of bij slecht weer (12 procent).

Maar anno 2016 kunnen handelaars zich niet permitteren om niet online aanwezig te zijn. Gelukkig hebben meer en meer handelaars dat begrepen. Daar waar vijf jaar geleden slechts 16 procent van de handelaars aan online verkoop deden, zien we dat nu al 38 procent van de handelaars aan e-commerce doet. Wat online wordt besteld, wordt vaak ook thuis geleverd of kan snel en efficiënt afgehaald worden door de klant, zodat de haastige consument niet meer moet aanschuiven. “Slim gezien van die ondernemers”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, “want zo’n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze haastige maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt.” En die online investering vertaalt zich ook in de cijfers. Handelaars die online actief zijn, zien hun omzet met 15 procent stijgen. 28 procent zegt zelfs meer dan een kwart van de omzet uit de webwinkel te halen. NSZ zal nu ook andere handelaars aansporen om online actief te zijn en zelf een webshop te creëren of op z’n minst zich aan te sluiten bij een bestaand platform waar de handelaar de eigen producten online kan promoten en verkopen.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer