Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Bakkers en slagers openen steeds meer webwinkels

Bakkers en slagers openen steeds meer webwinkels

Jaar na jaar daalt het aantal lokale voedingswinkels. Er zijn steeds minder bakkers, slagers, vis- en groentewinkels te vinden om de hoek. Het wordt voor hen moeilijker om te concurreren met de supermarkten en het toenemend aantal tankshops aan tankstations. Om te overleven is extra service bieden én vernieuwen de boodschap. 8 op de 10 lokale voedingswinkels zorgen voor leveringen aan huis als extra klantenvoordeel, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 479 voedingswinkels deelnamen. Maar nu blijkt ook dat 9 procent van die winkels ondertussen een webwinkel heeft die toelaat dat klanten hun bestellingen kunnen doorgeven en die vervolgens snel afgehaald of aan huis geleverd kunnen worden. Twee jaar geleden bleek uit gelijkaardig onderzoek dat slechts 3 procent van dergelijke winkels een webshop had. “In deze haastige maatschappij is het een slimme zet om de consument van A tot Z te bedienen, zeker nu er ook concurrentie komt opduiken van kant-en-klare maaltijdboxen zoals Foodbag of Happy Fresh”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Ook in 2014 nam het aantal lokale voedingswinkels verder af. Op jaarbasis daalde het aantal slagers met 2,7 procent, het aantal bakkers met 1,6 procent, het aantal groentewinkels met 1,8 procent en het aantal viswinkels met 2,8 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Lokale voedingswinkels hebben het steeds moeilijker om stand te houden ten opzichte van supermarkten, tankshops aan tankstations en nu ook kant-en-klare maaltijdboxen die bij de consument thuis worden geleverd.

Voor de bakker en slager om de hoek zit er niets anders op dan te vernieuwen, mee te stappen in huidige trends en blijvend in te zetten op klantenservice. Op dat laatste vlak scoren voedingswinkels alvast goede punten: 84 procent zorgt voor leveringen aan huis. 62 procent van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten (46 procent) of bij slecht weer (12 procent). 78 procent van de buurtwinkels die aan huis leveren vindt dat ze die service sowieso moeten leveren. Het is voor hen de logica zelf. Met die extra service zonder extra kosten kunnen ze het verschil maken met hun concurrenten.

Ondertussen gaan een aantal voedingswinkels een stap verder door met een webwinkel te starten. 9 procent van de ondervraagde winkels heeft zo’n webwinkel die toelaat dat klanten online kunnen bestellen. Die bestellingen worden vervolgens in bepaalde gevallen ook aan huis geleverd of kunnen snel en efficiënt worden afgehaald door de klant. “Slim gezien van die ondernemers”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, “want zo’n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze haastige maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt.” Het gaat ook om een opmerkelijke toename in vergelijking met twee jaar geleden, toen 3 procent al actief was met een webwinkel. Positief in ieder geval is dat nog eens 26 procent van de lokale voedingswinkels binnen de twee jaar met een webwinkel wil beginnen. Toch blijven de voedingswinkels qua e-commerce nog achterop hinken. Gemiddeld beschikt een kwart van alle kleinhandelszaken inmiddels over een webshop.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer