Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Antwerpse koopzondagen: uniformiteit openingsuren kan pas als randanimatie ook dag lang duurt

Uit onderzoek dat Antwerps schepen van Economie Koen Kennis (N-VA) liet uitvoeren, blijkt dat de consumenten tevreden zijn over de maandelijkse koopzondagen die de stad Antwerpen sinds september 2014 organiseert. Het aantal koopzondagen zou dezelfde frequentie behouden, maar Kennis wil wel dat alle handelaars dezelfde openingsuren kiezen en de hele zondag open zijn. “Daar kan je handelaars niet toe verplichten, maar om gelijkaardige openingsuren te stimuleren moet men vooral de randanimatie stroomlijnen en de hele dag laten plaatsvinden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Probleem is dat voor 45 procent van de detailhandelaars de koopzondagen tot nu toe nog niet rendabel zijn, zo blijkt uit onderzoek van NSZ. De kost om de winkel te openen op zondag weegt voor een kleine helft met andere woorden niet op tegenover de opbrengst van zo’n koopzondag. Verdere promotie van de Antwerpse koopzondagen is dus een absolute must.

De eerste zondag van elke maand is sinds september 2014 een koopzondag in het Antwerps stadscentrum. Handelaars zijn vrij om deel te nemen en mogen ook op andere zondagen hun winkel openen. Die koopzondagen zijn volgens een studie van Koen Kennis, de Antwerpse Economieschepen, een succes: de klant is er tevreden over, maar vindt ook dat de frequentie van het aantal koopzondagen niet moet worden opgedreven. Nu kiezen handelaars zelf wanneer ze tijdens zo’n koopzondag hun deuren openen, maar schepen Kennis wil de huidige kakofonie aan openingsuren wegwerken en ervoor zorgen dat elke winkel op hetzelfde moment klanten verwelkomt. Handelaars verplichten om op een bepaald uur de deuren te openen, kan wettelijk niet, maar als schepen Kennis voor een zekere uniformiteit wil zorgen qua openingsuren, zal hij er vooral voor moeten zorgen dat de randanimatie de hele koopzondag in beslag neemt. “Waarom zou een winkel openen om 10 uur als er dan nog niets te doen is in het centrum”, merkt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws op.

Uit onderzoek van NSZ, afgenomen bij 131 detailhandelaars uit het Antwerpse centrum, blijkt dat 45 procent aangeeft dat een koopzondag tot nog toe niet rendabel was. Het kost hen met andere woorden meer om de winkel op een zondag open te houden, voornamelijk door de personeelskost, dan dat zo’n koopzondag opbrengt. Over de deelname aan de Antwerpse koopzondagen zijn de meningen van de handelaars doorgaans positief: 5 procent omschrijft die als een groot succes, 36 procent als een succes, 32 procent als gewoon en 27 procent als geen succes. Verder blijkt nog dat 55 procent van de ondervraagde handelaars vindt dat de koopzondagen moeten blijven zoals ze nu zijn, namelijk één keer per maand georganiseerd, telkens op de eerste zondag van de maand. Het feit dat de koopzondag telkens tijdens de eerste zondag van de maand zal vallen, vindt NSZ goed. Dat maakt het voor de consument herkenbaar. 18 procent vindt dat het aantal koopzondagen moet worden afgebouwd (naar 1 per trimester), 16 procent ziet ze liever helemaal afgeschaft, terwijl 11 procent het aantal koopzondagen nog wil opdrijven.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer