Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Anti-rookplan Maggie De Block evenwichtig, want ook aandacht voor kleinhandel

Billijk met een mooi evenwicht tussen de gezondheids- en economische belangen, zo omschrijft zelfstandigenorganisatie NSZ het anti-rookplan van federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). Als het van minister De Block afhangt, komt er geen totaalverbod op tabaksreclame en zullen sigaretten ook nog steeds verkocht kunnen worden in allerlei winkels en niet enkel in kranten- en tabakswinkels. Dat is belangrijk voor de kleinhandel. Dat tegelijkertijd mentholsigaretten worden verboden en rookstopmedicatie goedkoper wordt, is volgens NSZ begrijpelijk. Om roken nog meer te ontmoedigen bij jongeren raadt de ondernemersorganisatie aan om te werken met choquerende antirookcampagnes. In neutrale sigarettenpakjes gelooft NSZ dan weer niet.

Dat roken ongezond is, weet iedereen. Dat roken ontmoedigd moet worden al evenzeer. Het anti-rookplan van minister De Block is volgens NSZ een goede stap in de juiste richting. Het plan vormt een mooi evenwicht tussen gezondheid en economie. Zo vindt NSZ het uitstekend dat in het plan de verkoop van tabak niet beperkt wordt tot kranten- en tabakswinkels en dat er geen totaalverbod komt op tabaksreclame. Voor heel wat winkels is de verkoop van tabak belangrijk voor hun omzet. Een beperking van de verkoop in een aantal winkels heeft bovendien geen enkele invloed op de gezondheid, want rokers zouden hun rookwaren sowieso blijven kopen, maar dan enkel in de winkels die dat mogen doen.

Maggie De Block wil tegen 2019 met een voorstel over ‘plain packaging’ op de proppen komen. Zulke neutrale sigarettenpakjes zijn volgens NSZ geen goed idee. Indien elk pakje er gelijkaardig zou uitzien, een merknaam in kleine letters niet te na gesproken, is het zo dat goedkopere merken beter zullen verkopen dan anderen, wat slecht is voor de kleine winkels die vaak de bekendere merken aanbieden. Bovendien komt ‘plain packaging’ de gezondheid niet ten goede. Een goedkoop pakje is niet gezonder dan een duur. Meer nog, indien meer rokers door ‘plain packaging’ kiezen voor goedkopere merken, staat die maatregel haaks op het beleid om tabak, via hogere accijnzen zoals ook nu in het anti-rookplan voorzien, steeds duurder te maken als ontradend effect.

Tot slot blijft NSZ benadrukken dat het de consument zelf is die verantwoordelijk is voor zijn rookgedrag. Een handelaar kan daar in se niets aan doen. Het probleem moet worden opgelost waar het zich stelt. Daarom raadt de ondernemersorganisatie aan om veel meer dan nu in te zetten op preventie bij jongeren. Zulke sensibiliseringscampagnes mogen bovendien gerust expliciet en onverbloemd zijn. De overheid int nu massaal accijnzen op tabaksproducten, maar investeert amper in tabakspreventie. Op dit moment besteedt de overheid per jaar in vergelijking met andere Europese landen slechts een peulschil aan preventie voor tabak. Daarom zou de overheid een bepaald deel van de geïnde accijnzen moeten besteden aan allerlei ontradingscampagnes, net zoals dat in IJsland (1 procent van de inkomsten uit tabak moet er aan preventie besteed worden) of Duitsland het geval is.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer