Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Alcoholplan CD&V: moeten consumenten in de eerste plaats niet verstandig met drank omgaan?

Alcoholplan CD&V: moeten consumenten in de eerste plaats niet verstandig met drank omgaan?

CD&V wil de verkoop van sterkedrank verbieden in alle tankstations en nachtwinkels en ervoor zorgen dat er geen alcoholische dranken via drankautomaten worden verkocht. NSZ vraagt zich af waarom opnieuw de handelaar in het vizier wordt genomen. Het is in de eerste plaats aan de consument om verstandig met alcohol om te gaan. “Alle verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven van de handelaar is veel te gemakkelijk”, meent NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

CD&V neemt winkels aan tankstations, nachtwinkels en drankautomaten in het vizier en heeft een alcoholplan klaar dat de verkoop van sterkedrank in deze winkels en alcohol in het geheel bij drankautomaten aan banden legt. CD&V wil met dit plan druk leggen op minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) die zelf bezig is met de opmaak van een alcoholplan dat later dit jaar zal worden voorgesteld. Bovendien mogen tankstations aan autosnelwegen nu al geen drank verkopen met een alcoholvolume hoger dan 6 procent tussen 20u en 5u (21u op vrijdag en voor feestdagen). Die wetgeving is tot stand gekomen na een ruime consultatie met alle betrokken partijen en die werkt goed.

NSZ betreurt dat in het alcoholplan van CD&V weer maar eens de handelaar mag opdraaien voor wangedrag van bepaalde consumenten, vooral omdat de overgrote meerderheid van de Belgen verstandig met alcohol omgaat. “Die discussie kennen we ondertussen zeer goed”, geeft Mattheeuws aan. “Ook met de verkoop van loterijproducten of tabak aan minderjarigen is het steevast de handelaar die het gelag betaalt, terwijl ook daar de consument in de eerste plaats deze producten vraagt.” Ook in het plan van de Vlaamse christendemocraten vindt de ondernemersorganisatie dat de focus verkeerd ligt: het is in de eerste plaats aan de consument om verstandig met alcohol om te gaan.

Alle verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven van de handelaar is veel te gemakkelijk en bovendien lost het niets op, aangezien klanten dan vroeger of elders hun drank zullen inslaan. Om alcoholgebruik aan te pakken, gelooft NSZ meer in doorgedreven vormen van preventie en sensibilisering waarbij de realiteit niet wordt geschuwd en er gewezen wordt op de gevaren die alcohol met zich mee kan brengen wanneer er onverstandig mee wordt omgesprongen.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer