Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

AB Inbev verhoogt bierprijs: extra slecht nieuws voor de horeca

AB Inbev verhoogt bierprijs: extra slecht nieuws voor de horeca

AB InBev verhoogt volgende maand haar bierprijs: een bak bier wordt 37 cent duurder, een glas bier 1,4 cent duurder. Het is evident dat die zoveelste prijsstijging nefast is voor de horeca, die nu ook rake klappen krijgt van de witte kassa. Hoewel NSZ de uitbater steeds aanraadt om die prijsverhoging door te rekenen aan de klant, blijkt uit onderzoek dat slechts één derde van de horecazaken dat ook daadwerkelijk doet. Bij 7 op de 10 horecazaken zal de winstmarge na de zoveelste prijsverhoging verder afkalven en dat terwijl de sector al op zijn tandvlees zit.

Volgende maand verhoogt AB InBev de prijs van haar bier. Wetende dat één vijfde van alle faillissementen in 2016 plaatsvond in de horecasector en dat aantal vorig jaar nog maar eens toenam met 4 procent, zal die prijsverhoging de cafés en restaurants pijn doen. Uit onderzoek van NSZ blijkt immers dat nog geen derde van de horecazaken (31 procent meer bepaald) die prijsverhoging doorrekent aan de klant, ook al raadt de ondernemersorganisatie dat wel aan. De al zeer beperkte winstmarges van horeca-etablissementen zullen met andere woorden nog verder in het gedrang komen.

NSZ verwacht dat nu ook de andere grote brouwerijen in ons land zullen volgen met prijsverhogingen. Dat was bij eerdere prijsverhogingen van AB InBev in ieder geval altijd zo.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer