Aantal starters daalt met 1,8 procent tijdens eerste zes maanden 2015

Tijdens de eerste helft van 2015 daalde het aantal startende ondernemingen in ons land licht met 1,8 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van handelsinformatiekantoor B-Information. In totaal werden er tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 38.963 nieuwe bedrijven gecreëerd. In Vlaanderen en Brussel valt die daling met resp. 1 en 1,7 procent iets lager uit, terwijl het aantal starters in Wallonië tijdens de eerste jaarhelft met 3,3 procent afnam. “Nu de diverse regeringen stilaan op kruissnelheid zitten, is het belangrijk om snel een aantal ondernemingsgezinde maatregelen te nemen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Het federaal kmo-plan bevat een resem interessante voorstellen. Zaak is nu om die zo snel mogelijk ingang te laten vinden.”

38.963 ondernemingen werden er tijdens de eerste zes maanden van 2015 opgericht in heel België, zo geven cijfers van het handelsinformatiebureau B-Information aan. Dat zijn er 1,8 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar toen er 39.637 nieuwe bedrijven werden gecreëerd. Die dalende tendens is wel minder sterk in Vlaanderen, waar het aantal starters met 1 procent zakte van 22.432 in de eerste helft van 2014 naar 22.220 in 2015. Ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de afname iets minder scherp (min 1,7 procent), van 5970 starters tijdens de eerste zes maanden van 2014 naar 5871 bedrijfscreaties tijdens dezelfde periode in 2015. In Wallonië daarentegen nam het aantal bedrijfscreaties op jaarbasis af met 3,3 procent. Tijdens de eerste helft van 2014 waren er nog 11.235 starters, tegenover 10.872 dit jaar.

Vorig jaar nam het aantal starters toe met zo’n 4 procent. “Dit jaar zullen we al tevreden moeten zijn met een status quo van het aantal nieuwe ondernemingen”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Nochtans heeft ons land nog steeds nood aan veel meer bedrijfscreaties.” Daarom verzoekt de ondernemersorganisatie de verschillende regeringen in ons land om zo snel mogelijk ondernemingsgezinde maatregelen. Zowel de federale als de Brusselse en Waalse regering hebben het afgelopen jaar een eigen kmo-plan voorgesteld dat een resem interessante en ondernemingsbevorderende ingrepen bevat. Belangrijk is nu om die plannen geen stof te laten vergaren, maar ze effectief uit te voeren. In het federaal kmo-plan van minister van Middenstand Willy Borsus (MR) bijvoorbeeld zijn vooral de maatregelen die de financiering van de ondernemingen versterken (bevorderen van alternatieve financiering, zoals crowdfunding, aanscherpen betalingstermijnen overheid, …) en het sociaal statuut van de zelfstandige bijspijkeren (uitbreiding faillissementsverzekering, versoepeling arbeidsongeschiktheidsregeling, …) dringend noodzakelijk om de overlevingskansen van ondernemers te vergroten.

De meeste starters kozen gedurende de eerste helft van dit jaar de vrije beroepen (14 procent van alle starters), gevolgd door de groot- en kleinhandel (13 procent), de dienstensector (12 procent), de bouw (11 procent) en de horeca (6 procent). Buiten de vrije beroepen, die de laatste jaren sterk in opmars zijn en ook doorgaans crisisbestendig zijn, zijn de overige populaire sectoren voor starters ronduit faillissementsgevoelig. 57 procent van alle starters koos voor een eenmanszaak, 43 procent voor een vennootschap.