Aanhoudende nazomer rampzalig voor modedetailhandel

89 procent van de kleding- en schoenenwinkels verkochten tot nu toe opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 562 modedetailhandelaars hebben deelgenomen. Slechts 1 procent van alle winkels zag hun verkoop de afgelopen weken toenemen. “De aanhoudende nazomer mag dan wel bijzonder aangenaam zijn voor de meeste mensen, maar is totaal nefast voor de modewinkels die nu vooral herfst- en winterstukken in de rekken hebben liggen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Zij zien de herfst en de bijbehorende lagere temperaturen met plezier komen, ook al lijken die nog niet voor morgen.”

Terwijl de ‘Indian Summer’ voor sommige sectoren een zegen is, is die voor andere sectoren een ware gesel. Vooral de modedetailhandel ziet af als gevolg van de meer dan fraaie nazomer in ons land. Uit een enquête bij 562 zelfstandige kleding- en schoenenwinkels blijkt immers dat 89,4 procent hun verkoop van de herfst- en wintercollectie zag afnemen tegenover september vorig jaar. Bij 9,4 procent was er sprake van een status-quo, terwijl slechts 1,2 procent gewag maakt van een toename van de verkoop.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Het gaat om de zoveelste mokerslag voor deze sector dit jaar. Tijdens het voorjaar kon slechts 16 procent van de modehandelaars een meerverkoop optekenen, terwijl de zomersolden dan weer eindigden met een finaal bilan van min 0,5 procent. Dit jaar belooft dus bijzonder moeilijk te worden voor de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels. Daarom ook dat we zelfs de allerkleinste boetieks aanraden om meer te investeren in tussenseizoenskledij en ook in een webwinkel, die hun reikwijdte en hun omzet kan verbreden. Aan te bevelen valt ook dat handelaars van hun winkel zoveel mogelijk een beleveniswinkel maken door er ook workshops en kleinschalige evenementen te houden.”