8 op de 10 Belgische ondernemingen heeft eigen website: kan en moet beter, vindt NSZ

19 procent van de ondernemingen in ons land heeft geen eigen website. Daarmee scoren Belgische bedrijven iets minder slecht dan het Europees gemiddelde, maar toch blijft NSZ dat aantal te hoog vinden. “Een website is echt elementair voor een onderneming”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Die hoeft daarom niet uitgebreid te zijn. Eén pagina met alle essentiële informatie voor de klant volstaat al snel.” Zeker op dagen als deze, op of rond een officiële feestdag, is een up-to-date gebrachte website of “one page website” primordiaal. Zo kan een klant meteen zien of een bepaalde zaak open is dan wel de deuren gesloten houdt om van een verlengd weekend te genieten. De Nieuwstraat of de Meir zijn niet langer de belangrijkste winkelstraten in ons land, wel de eerste pagina op iemands zoekmachine: 86 procent van de Belgen zoekt immers online naar producten en diensten. Nog te weinig ondernemers beseffen dat.

Anno 2016 zou men verwachten dat elke onderneming een eigen website heeft. En toch is dat niet het geval. Cijfers van de FOD Economie geven aan dat in 2015 81,1 procent van alle bedrijven in ons land een eigen website heeft. Bij de grote ondernemingen loopt dat aantal op tot 95 procent, bij de allerkleinste bedrijven gaat het om 79 procent. Belgische bedrijven scoren daarmee wel iets beter dan het Europees gemiddelde, dat 75,3 procent bedraagt.

Toch vindt NSZ het onbegrijpelijk dat niet elke onderneming in ons land een eigen website heeft nu digitaal het nieuwe normaal is. Daarom hoeven kleine ondernemingen nog geen uitgebreide website te hebben. Vaak volstaat een ‘one page website’ die alle essentiële informatie, zoals aanbod, openingsuren, contactgegevens, bundelt. Zo’n website is ook zeer professioneel en gebruiksvriendelijk, maar ook goedkoop. Afhankelijk van de vereisten kost zo’n ‘one pager’ tussen de 500 en 1500 euro. Zo’n website is meteen ook het online visitekaartje van de onderneming, maar in deze digitale tijden is die eigenlijk helemaal niet meer weg te denken uit de dagelijkse bedrijfsvoering. 86 procent van de Belgen gaat online op zoek naar producten en diensten. Ondertussen is de eerste pagina met resultaten in Google de belangrijkste winkelstraat van het land geworden. Bovendien vergroot een website de geografische slagkracht van een onderneming en zorgt die ervoor dat de onderneming de hele tijd bereikbaar is.

Zeker rond feest- en brugdagen is een website die ‘up to date’ is een bijzonder nuttig informatiekanaal voor een onderneming. Klanten kunnen zich immers afvragen of een bepaalde zaak wel open is op of rond een feestdag en de url van een website is doorgaans veel gemakkelijker te onthouden dan een telefoonnummer. Wanneer dan duidelijk online vermeld wordt dat men gesloten of open zal zijn rond de feestdag, is de klant meteen op de hoogte en kan die beslissen om er langs te gaan. “Een website blijft de absolute basis. Alle ondernemingen zouden er één moeten hebben. Van daaruit moeten ondernemingen, meer dan nu het geval is, werken rond e-commerce. 4 op de 10 handelszaken hebben nu al een webwinkel en dat aantal is de afgelopen twee à drie jaar fors gestegen, maar ook dat aantal moet hoger liggen. Kleine ondernemingen moeten digitalisering omarmen en er zeker niet van weglopen”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.