Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

6 op de 10 handelaars willen solden één maand later laten beginnen

Maar liefst 93 procent van de modedetailhandelaars wil niet langer dat de solden in de maanden januari en juli plaatsvinden, zoals dat in ons land al van oudsher het geval is. Dat heeft bij de meeste winkels te maken met het weer dat de solden de afgelopen jaren sterk parten speelde: te zacht tijdens de wintersolden en te regenachtig tijdens de zomerkoopjes. 62 procent van de handelaars ziet de solden dan ook graag met één maand verschoven worden, zo blijkt uit onderzoek van NSZ bij 562 modedetailhandelaars. Dan zouden consumenten op koopjesjacht kunnen gaan in februari en in augustus. “Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”

De afgelopen vijf jaar waren de solden, zowel in de winter als in de zomer, hoogst zelden succesvol. Nagenoeg elke soldenperiode eindigde met een omzetdaling ten opzichte van de voorgaande solden. Dat heeft te maken met verschillende factoren, zoals het toenemend aanbod aan koppelverkoop (genre twee kopen, één gratis) tijdens de sperperiode vlak voor de solden, maar een algemeen verbod hierop zou het Europees recht schenden en kan dus niet ingevoerd worden in Belgische wetgeving. Daarnaast is er ook het fors toegenomen succes van e-commerce. “Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.

Toch is de grootste boosdoener voor de solden de afgelopen jaren vooral het weer geweest. Dat vinden ook 4 op de 10 handelaars. Een ideaal shoppingweer was het haast nooit. Tijdens de zomersolden was het dikwijls te fris, te regenachtig of dan weer veel te warm, terwijl januari vooral herfstig weer bracht, met veel regen en wind. De echte zomer of winter deed zich pas een maand later voelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 93 procent van de handelaars de twee bestaande soldenperiodes liefst opgeschoven ziet. Een duidelijke meerderheid (62 procent) kiest voor solden van 1 tot en met 28 februari en van 1 tot en met 31 augustus. Een kwart (24 procent) ziet de solden liever nog verder opgeschoven, meer bepaald van 15 augustus tot 15 september en van 15 februari tot 15 maart.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “We kunnen de modedetailhandel zeker begrijpen. Sinds begin september heeft het praktisch de hele tijd gezomerd, maar in weinig kleding- en schoenenwinkels vind je nu nog amper pakweg t-shirts of sandalen. Overal hangt de herfst- en wintercollectie uit, met als gevolg dat de verkoop hiervan voor geen meter loopt. Hetzelfde scenario eind februari: probeer dan maar eens een warme winterjas op de kop te tikken. Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”

NSZ is, gezien de grote vraag vanuit de sector, bereid om samen met de federale ministers van Economie en Middenstand, resp. Kris Peeters (CD&V) en Willy Borsus (MR) het voortouw te nemen om te werken aan solden 2.0 die beter beantwoorden aan de behoeftes van de modedetailhandel. “Laat ons duidelijk zijn: de solden moeten blijven bestaan. Ook voor de consument blijven beide koopjesperiodes trouwens belangrijk, maar wat beter kan, moet worden bijgestuurd”, besluit de NSZ-voorzitter.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer