Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

3 op de 10 ondernemers overwegen om via tax shelter aandelen te kopen van startende bedrijven

Sinds 1 juli krijgt iedereen die aandelen koopt in een startende onderneming 30 of 45 procent van het geïnvesteerde bedrag terug via de belastingen. De federale regering hoopt daarmee jonge ondernemingen aan extra kapitaal te helpen. Ondernemers zien deze regeling in ieder geval zitten: 31 procent overweegt om gebruik te maken van deze tax shelter, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 671 zelfstandigen en zaakvoerders van kmo’s hebben deelgenomen. Ze doen dat vooral om jonge, startende ondernemers kansen te geven. Ze willen het nieuwe ondernemerschap in ons land mee ondersteunen. Overigens blijkt verder nog dat één derde van de zelfstandigen nu al andere zelfstandigen coacht of helpt. Het is met andere woorden duidelijk dat zij verder kijken dan hun eigen onderneming en solidair zijn met start-ups.

Sinds 1 juli geldt de tax shelter voor start-ups, die goedgekeurd werd in de programmawet van 24 juli 2015. Het gaat om een belastingvermindering in de personenbelasting voor natuurlijke personen die in het kapitaal van jonge, startende ondernemingen investeren. Concreet: iedereen die aandelen aankoopt in een startende onderneming kan, afhankelijk of het investering betreft in een kmo of in een micro-onderneming, 30 of 45 procent van dat geïnvesteerde bedrag terugkrijgen via de belastingen. Onder een startende onderneming wordt een vennootschap van minder dan 4 jaar oud verstaan die bovendien na 1 januari 2013 is opgericht.

Uit onderzoek van NSZ, waaraan 671 ondernemers hebben deelgenomen, blijkt alvast één op de drie ondernemers (31 procent) overweegt om van die tax shelter gebruik te maken. Hoofdredenen daarvoor: omdat op die manier jonge ondernemers kansen krijgen (44 procent) en omdat het een financieel interessante regeling is (38 procent). Opvallend nog: 6 op de 10 ondernemers (59 procent) is zelfs bereid te investeren in een opstartend bedrijf dat in dezelfde sector actief is, ook al verhoogt de concurrentie zo.

Crowdfunding mag de laatste jaren dan wel aan populariteit gewonnen hebben als alternatieve financieringsvorm, maar toch blijkt dat slechts 5 procent van de ondernemers al via crowdfunding geïnvesteerd heeft in andere ondernemingen. Deze financieringsvorm heeft evenwel potentieel, want een kwart van de ondernemers (26 procent) overweegt om bepaalde projecten van hun onderneming via crowdfunding te laten financieren.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat nu al 33 procent van de ondernemers andere ondernemers helpt of coacht. Het gaat dan voornamelijk om het geven van praktische beroepstips (36 procent), het aanbrengen van klanten (18 procent), het geven van financieel advies (17 procent) en het introduceren van collega’s in een netwerk (14 procent). Nochtans wordt van ondernemers vaak gedacht dat het einzelgängers zijn die enkel en alleen met hun eigen bedrijf bezig zijn. Dat is dus niet het geval. Ondernemers helpen vaak andere ondernemers, ook en vooral omdat ze weten dat het niet evident is om als ondernemer te starten of het vol te houden. Het soort advies dat zij geven is goud waard en het verhoogt de overlevingskansen van heel wat zelfstandigen.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer