Daphne De Keukelaere

daphne.dekeukelaere@nsz.be

Persberichten

Aantal ondernemers met depressie blijft stijgen, bijna 1 op 8 ondernemers kampt momenteel met een depressie

12 procent van de ondernemers kampt momenteel met een depressie, zo blijkt uit onderzoek van NSZ, waaraan 867 zelfstandigen hebben deelgenomen. Eén op vier ondernemers kreeg eerder al een depressie te verduren. Dit is iets hoger dan de Belgische bevolking waar 10,5 procent antidepressiva slikt. Zelfstandigen zijn meer dan andere bevolkingsgroepen onderhevig aan die mentale aandoening. “Logisch, zelfstandigen hebben vaker dan werknemers hun eigen ‘lot’ in handen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun inkomen, hebben heel wat kopzorgen rond administratie, facturatie en personeel. Daarenboven werken zij gemiddeld meer dan 60 uur per week. Dat zorgt voor heel wat stress en angst ”, zegt NSZ -voorzitter Christine Mattheeuws. Een depressie houdt vele zelfstandigen echter niet van hun werk, ruim 35 procent blijft voltijds aan het werk en 61 procent blijft de zaken op zijn minst deels opvolgen. “Eigenlijk zijn dat geen cijfers om fier op te zijn, want een zieke moet de nodige tijd krijgen om te rusten en te herbronnen. Een ondernemer heeft weliswaar weinig keuze”, merkt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws op. NSZ wijst op de nog steeds beperkte sociale bescherming in het zelfstandigenstatuut en pleit nogmaals voor een tegemoetkoming bij ziekte bij zelfstandigen vanaf de eerste dag. In de huidige regeling krijgen ondernemers pas na 14 dagen een tegemoetkoming.

Parkeren in Vlaamse winkelgebieden is ronduit duur. NSZ pleit voor goedkoper parkeerbeleid

Parkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden is ronduit  duur. Dat is de conclusie van een onderzoek van NSZ naar de parkeerkosten in het centrum van 13 Vlaamse steden. NSZ pleit dan ook voor een forse daling van de parkeertarieven en het zelfs gratis maken van het parkeren tijdens drukke economische periodes, zoals de solden. In Gent bijvoorbeeld betaal je 6 euro om 2 uur bovengronds te parkeren, in Antwerpen kost 4 uur parkeren in een betaalparking 11,2 euro. Het kan nochtans ook anders, dat bewijzen Sint-Niklaas, waar 2 uur straatparkeren 2,45 euro kost, en Roeselare, waar een betaalparking 3,75 euro kost voor 4 uur. Kortparkeren is in de meeste Vlaamse steden mogelijk, echter zelden langer dan een half uur. NSZ vindt een half uur echter een te korte periode en pleit voor een uitbreiding, eventueel gekoppeld aan de aankopen bij lokale handelaars. “Het steeds vaker autoluw maken van stadscentra heeft reeds serieus de schaar gezet in het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Daarenboven is zowel het straatparkeren als het parkeren in betaalparkings veel te duur. Dit is een doorn in het oog van handelaars en horeca-uitbaters in onze steden, die steeds meer de concurrentie dienen aan te gaan met de grote shoppingcentra met massaparkings”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Daarenboven is het wegblijven van steeds meer consumenten in de stadscentra ook een slechte zaak is voor de stad zelf, want op termijn betekent dit meer leegstand, aldus NSZ. Het wordt tijd dat de steden en gemeenten verder kijken dan hun neus lang is en het parkeren in centra aantrekkelijker maken.