Worldline: zolang problemen niet opgelost zijn, vragen handelaars het best dat klanten cash betalen

Categorie Handel
Worldline: zolang problemen niet opgelost zijn, vragen handelaars het best dat klanten cash betalen

De problemen met het doorstorten van kaartbetalingen bij Worldline zouden zondagavond van de baan moeten zijn, zo blijkt na een onderhoud dat NSZ met Worldline had. Aangezien de problemen vermoedelijk dus morgen en zondag nog aanhouden, roept NSZ alle handelaars op om hun klanten aan te moedigen om cash te betalen. Op die manier zijn ze zeker van hun inkomsten en kunnen ze hun medewerkers aan het eind van de maand en hun leveranciers misschien wel betalen. Goed nieuws evenwel: op uitdrukkelijke vraag van NSZ zal Worldline de getroffen handelaars compenseren.

Een overgrote meerderheid van de handelaars krijgt sinds vrijdag 18 september geen betalingen meer doorgestort van Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer beheert. Ondertussen werkt Worldline wel aan een oplossing, verzekerde het bedrijf nog tijdens een onderhoud dat NSZ deze middag had met Worldline. Het incident zou nu zondagavond helemaal verholpen moeten zijn. Het probleem is en blijft ondertussen dat heel wat handelaars een pak inkomsten mislopen en zelf in moeilijkheden geraken bij hun leveranciers, bij hun bank, bij de fiscus, bij de RSZ, bij het RSVZ en bij het uitbetalen van de lonen van hun medewerkers volgende week.

Om geen extra inkomsten te mislopen, raadt NSZ alle handelaars aan om hun klanten zaterdag en zondag te verzoeken om cash te betalen. Als ze duidelijk aangeven in hun winkel dat ze omwille van problemen met het elektronisch betaalverkeer vragen om liever contant te betalen, zullen klanten daar ongetwijfeld begrip voor hebben. De ondernemersorganisatie voorziet trouwens zelf een kort infobericht dat handelaars in hun winkel kunnen ophangen en dat te downloaden is via www.nsz.be.

Ondertussen blijft NSZ bij Worldline aandringen op een veel vlottere communicatie met hun klanten. Pas vandaag kregen handelaars een nietszeggende e-mail van Worldline, terwijl de bal al begin deze week aan het rollen ging. Goed nieuws evenwel is dat Worldline ingaat op de uitdrukkelijke vraag van NSZ om een passende compensatie te voorzien voor alle getroffen handelaars. Op vraag van NSZ richt Worldline zich eerst volledig op het wegwerken van de problemen en zal de onderneming vervolgens compensaties voorstellen. Toch blijft de ondernemersorganisatie benadrukken dat de service van Worldline feilloos moet zijn en dat zulke incidenten niet meer kunnen.

deel dit