Wintersolden: hogere kortingen vanaf de start nefast voor de kleinhandel

Wintersolden: hogere kortingen vanaf de start nefast voor de kleinhandel

Op woensdag 3 januari beginnen de wintersolden. Door de vele kortingen door het jaar heen (mid seasons, black Friday, koppelverkoop, online) zien heel wat modedetailhandelaars zich verplicht om meteen met hogere kortingen dan normaal van wal te steken, anders vindt de consument het de moeite niet. Die evolutie is gevaarlijk en kan ertoe leiden dat modedetailhandelaars in moeilijkheden komen. De kleinhandel is niet voor niets na de horeca en de bouw de sector met het hoogst aantal faillissementen in 2017. De modedetailhandel blikt bovendien terug op een matig najaar, zo blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 447 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen. 22 procent van de modewinkels zag hun omzet toenemen (gemiddeld met 4 procent), 41 procent spreekt van een status-quo en 37 procent zag hun omzet dalen (gemiddeld met 3 procent). Bovendien verwacht slechts 19 procent van de kleding- en schoenenwinkels dat de wintersolden beter zullen verlopen dan de wintersolden van 2017, die eindigden met licht positieve omzetstijging van 1 procent. 39 procent gaat uit van een status-quo en 42 procent verwacht een slechter resultaat.

Opmerkelijk dit jaar: heel wat kleding- en schoenenwinkels zien zich genoodzaakt om van bij de start van de wintersolden al hogere kortingen dan normaal te geven (bijv. meteen kortingen tot 40 procent, terwijl ze normaal zouden starten met kortingen van 20 of 30 procent). De klant verplicht hen hier als het ware toe. Doorheen het jaar zijn er al heel wat kortingsmomenten, zoals de tussenseizoensopruiming, black Friday, koppelverkoop tijdens de sperperiode of de constante stroom aan kortingen die grote, internationale webshops toekennen. Die zorgen ervoor dat de consument tijdens de solden meteen een fikse korting verwacht.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Voor de consument is dat goed nieuws, maar voor de modedetailhandel veel minder. Modewinkels worden als het ware verplicht om in die kortingsrace mee te stappen om geen klanten te verliezen, maar dat heeft impact op hun omzet, hun winst en dus ook op de algehele leefbaarheid van een winkel. We mogen niet vergeten dat de kleinhandel na de horeca en de bouw de sector is met het meest aantal faillissementen in 2017. Alle winkels verkopen natuurlijk liever producten aan 100 procent van de prijs, maar dat wordt stilaan een uitzondering.”

De eindbalans van dit najaar voor de modedetailhandel is trouwens eerder matig en dat na twee najaren die helemaal de mist ingingen (omzetdaling van 7 procent in 2015 en van 4 procent in 2016). Dit najaar zag ruim één op de vijf kleding- en schoenenwinkels (22 procent om exact te zijn) hun omzet met gemiddeld 4 procent toenemen, terwijl 37 procent te kampen had met een gemiddelde omzetdaling van 3 procent. 41 procent van de winkels realiseerde dan weer een gelijkaardige omzet als vorig najaar.

Door de matige verkoop ligt er met andere woorden nog voldoende in de rekken om te kunnen spreken van aantrekkelijke solden. Vooral typische winterspullen (dikke jassen, pulls, warme kostuums, laarzen…) zijn nog overvloedig voorradig omdat de winter zich, buiten enkele dagen begin december, nog niet echt heeft laten voelen. Positief is ook dat de solden starten in volle kerstvakantie, wat garant zou moeten staan voor een sterke start. Toch verwacht slechts 19 procent van de kleding- en schoenenwinkels het beter te doen dan tijdens de wintersolden van 2017, die toen eindigden met een gemiddelde omzetstijging van 1 procent. 42 procent van de ondervraagde modedetailhandelaars gaat uit van slechtere solden, terwijl 39 procent zich verwacht aan een status-quo.

deel dit