Verboden te fotograferen in een winkel? Weinig zinvol en niet klantvriendelijk

Categorie Handel
Verboden te  fotograferen in een winkel? Weinig zinvol en niet klantvriendelijk

Ook sommige winkels stellen nu een fotoverbod in. Daarmee proberen ze te voorkomen dat een klant een bepaald product past of test en vervolgens ergens online aankoopt of dat hij het product in kwestie namaakt. “Op zich mogen winkeliers zo’n verbod instellen, maar of het zinvol, is een andere zaak”, licht Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, toe. “Een selfie om een bepaald kledingstuk aan het thuisfront te kunnen tonen, is immers rap genomen. Steeds meer consumenten doen dat ook. In die zin kan een fotoverbod contraproductief werken en omzet kosten.”

Dat winkels het meer dan gehad hebben met consumenten die info inwinnen over een bepaald product of een kledingstuk komen passen, maar deze aankopen vervolgens online doen, begrijpt NSZ heel goed. Dat sommige winkels een verbod instellen op het nemen van foto’s om dergelijke praktijken te voorkomen, kan op zich logisch lijken, maar zinvol is het volgens de ondernemersorganisatie niet. Zo’n verbod is betuttelend, schrikt consumenten af en kan handelaars dus ook een stuk omzet kosten.

Anno 2016 is het een koud kunstje om vanuit de paskamer zelf een selfie te nemen om aan je partner, je familie of je vrienden te vragen of het kledingstuk dat je aan het passen bent je wel staat en, bij tieners bijvoorbeeld, of het wel aangekocht mag worden. Het gaat hier dan ook om een courante praktijk die met een fotoverbod meteen in de kiem gesmoord wordt. Gevolg is dat handelaars zo een niet onbelangrijk deel van hun cliënteel zullen verliezen. “Handelaars kunnen het best alle nieuwe technologieën omarmen en er creatief mee aan de slag gaan”, besluit de NSZ-voorzitter. “Dat zal hen op termijn meer opbrengen dan het invoeren van een fotoverbod.”

deel dit