Tournée Minérale: ruim kwart horecazaken voorziet apart en uitgebreid alcoholvrij aanbod

Tournée Minérale: ruim kwart horecazaken voorziet apart en uitgebreid alcoholvrij aanbod

27 procent van de horecazaken zal inspelen op Tournée Minérale, de maand zonder alcohol die nu donderdag 1 februari van start gaat. Nog eens 21 procent overweegt om iets concreet te doen met de alcoholvrije februarimaand. Daarbij zullen ze meerdere ‘mocktails’ aanbieden en alcoholvrije bieren en wijnen promoten Dat blijkt uit een enquête die NSZ uitvoerde op vraag van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker, de initiatiefnemers van Tournée Minérale. “Vorig jaar was de horeca niet opgezet met deze actie en leed de sector verlies”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Daarom zijn we rond de tafel gaan zitten met de organisatoren van Tournée Minérale met de bedoeling om na te gaan hoe we de horeca tijdens deze maand extra kunnen helpen.” De ondernemersorganisatie vraagt brouwers en drankenhandelaars om zich coulant op te stellen wat betreft de verplicht af te nemen volumes tijdens de maand februari.

Vorig jaar was de horeca kwaad op Tournée Minérale, de bewustmakingsactie over alcohol van het VAD en de Stichting tegen Kanker. Onderzoek van NSZ wees toen uit dat 4 op de 10 horecazaken hun omzet met gemiddeld 10 procent zagen afnemen. “De actie kwam toen als een verrassing uit de lucht vallen en kende op de koop toe heel wat succes”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Om de horeca beter te bewapenen tegen Tournée Minérale is NSZ een aantal keren rond de tafel gaan zitten met de organisatoren van dit initiatief en voerde ze een enquête uit waar 245 horecazaken aan deelnamen.

Uit die bevraging blijft dat 27 procent van de horecazaken vanaf donderdag concreet zal inspelen op Tournée Minérale en dat 21 procent dat overweegt. Zij doen hoofdzakelijk door meerdere alcoholvrije cocktails op de kaart te zetten, maar ook door alcoholvrije wijnen en bieren prominenter naar voor te schuiven als alternatief of fruitwaters aan te bieden. NSZ raadt cafés en restaurants die actief inspelen op de alcoholvrije februarimaand aan om dat duidelijk aan te geven in de zaak zelf, op de website en via sociale media. Een aangepast aanbod dat mooi in de verf gezet wordt, kan zorgen voor extra klanten en extra omzet.

NSZ vraagt wel dat brouwers en drankenhandelaars horecazaken, die dikwijls een verplichte, vaste volumeafname hebben van bepaalde dranken, ontzien tijdens de maand februari. Als er, zoals vorig jaar, officieel meer dan 100.000 Belgen deelnemen (en officieus nog een pak erbij) dan scheelt dat al snel een slok op de borrel qua consumptie van bier, wijn en sterke drank op café en restaurant. Daar moeten brouwers en drankenhandelaars rekening mee houden tijdens de maand Tournée Minérale.

deel dit