Steeds meer restaurants maken van restaurantbezoek een leuke ervaring voor kinderen

Categorie Sectoren
Steeds meer restaurants maken van restaurantbezoek een leuke ervaring voor kinderen

56 procent van de restaurants heeft hun zaak de afgelopen vijf jaar een pak kindvriendelijker gemaakt, zo blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 488 restaurants hebben deelgenomen. Vooral het geven van tekenmateriaal, het aanbieden van verschillende kindergerechten en het geven van een kleine attentie bij het weggaan worden het meest aangewend in restaurants. Een kwart van de ondervraagde restaurants heeft bovendien een speelruimte binnen en/of buiten. 7 op de 10 restaurants heeft af en toe te maken met kinderen die zich niet goed gedragen. Toch overwegen nagenoeg alle restaurants niet om te doen wat een Italiaanse restauranteigenaar doet, namelijk een korting geven aan gezinnen met kinderen die zich goed gedragen.

Gezinnen met kinderen zijn voor de meeste restaurants een erg belangrijke doelgroep die voor een omvangrijk deel van hun omzet zorgen. Toch is een restaurantbezoek met kleine kinderen niet altijd even gemakkelijk, al steekt de moderne technologie wel een handje toe. Met een tablet of een smartphone kunnen ouders voor de nodige afleiding zorgen voor hun kinderen. Bovendien is 56 procent van de restaurants de afgelopen vijf jaar kindvriendelijker geworden, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 488 restaurants hebben deelgenomen.

In de eerste plaats wordt er gezorgd voor allerhande materiaal waarmee kinderen zich aan tafel kunnen bezighouden, zoals tekenmateriaal, gezelschapsspellen en strips. In 73 procent van de ondervraagde restaurants is zo’n materiaal voor handen. 71 procent van de restaurants voorziet meerdere kindergerechten of op kindermaat gemaakte porties van gerechten die op de kaart staan of in een menu inbegrepen zitten en 48 procent voorziet een kleine attentie, vaak een snoepje, voor de kinderen wanneer zij weggaan. Daarnaast bezit een kwart van de restaurants een speelruimte binnen en/of buiten waar kinderen zich kunnen uitleven. Opvallend: 6 procent voorziet een tv voor de kinderen.

69 procent van de restaurants heeft af en toe last van kinderen die zich niet goed gedragen in hun zaak, bij 11 procent is dat zelfs vaak zo. De helft van de restaurantzaakvoerders zal de kinderen rechtstreeks aanspreken, 23 procent wendt zich meteen tot de ouders. 37 procent laat begaan, zolang het andere klanten niet hindert. Een Italiaanse restauranteigenaar gaf onlangs een korting van 5 procent aan een familie waarvan de kinderen zich goed hadden gedragen. Slechts 2 procent van de ondervraagde restaurants vindt dat een goed idee, maar zou die korting zelfs wel niet toepassen. 98 procent vindt zo’n korting geen goed idee. De meeste restaurants gaan ervan uit dat kinderen zich doorgaans sowieso goed kunnen gedragen als ze op restaurant gaan en dat het ontspanningsmateriaal dat ze hen bieden volstaan om er voor kinderen een leuke ervaring van te maken op restaurant.

deel dit